Bellen met Emergis over coronastress, of om een praatje te maken

GGZ-instelling Emergis in Kloetinge
GGZ-instelling Emergis in Kloetinge © Omroep Zeeland
De Emergis-telefoonlijn is van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 21.00 uur te bereiken via 0113-267080. De lijn is niet alleen voor cliënten. Ook anderen die behoefte hebben aan een gesprek kunnen contact opnemen. Er is ook een speciale themawebsite voor online hulp en advies: emergiscoronavirus.nl.

'Ook bellen voor kletspraatje'

Het 'luisterteam' bestaat uit preventiemedewerkers van Emergis en vrijwilligers. "Afhankelijk van de ernst of de zwaarte van de vragen die mensen hebben, kan het luisterteam intern of extern verwijzen. Mensen mogen ook bellen voor een kletspraatje, gewoon, omdat ze die dag bijvoorbeeld nog niemand hebben gesproken", meldt Emergis.
Dat de coronacrisis psychische klachten kunnen verergeren blijkt uit landelijke cijfers. Specifiek Zeeuwse cijfers zijn niet voorhanden, maar landelijk zegt de helft van de mensen met psychische problemen meer last te hebben van angst, depressiviteit, paniek en slecht slapen. En een derde weet niet hoe de komende periode door te komen.

Zorg en dagbesteding weggevallen

Dat meldt MIND, de koepel van onder meer cliënten- en familieorganisaties in de GGZ, op basis van de antwoorden op een vragenlijst die door duizend mensen werd ingevuld. Van die duizend is 87 procent zelf cliënt van de GGZ. Dat terwijl door de coronamaatregelen de zorg en dagbesteding bij veel zorginstellingen zijn weggevallen. De telefoonlijn en website van Emergis moeten helpen om dit gemis in Zeeland iets te verzachten.

Lees ook: