Voucherregeling Roompot aangepast, toch omboeken zonder bijbetalen

Voucherregeling Roompot aangepast, toch omboeken zonder bijbetalen
Voucherregeling Roompot aangepast, toch omboeken zonder bijbetalen © Omroep Zeeland
Roompotpark
Roompotpark © Omroep Zeeland
Aan de nieuwe regeling zit wel de voorwaarde dat gasten omboeken naar dezelfde periode volgend jaar, met hetzelfde aantal personen. De extra kosten worden overigens pas na controle terugbetaald.
De regeling werkt niet de andere kant op dat wanneer gasten na het omboeken minder geld kwijt zijn dat ze dat verschil terugkrijgen. "Het bedrag dat overblijft, blijft op de voucher staan en kan tot juni volgend jaar worden verzilverd", zegt Baptise van Outryve, woordvoerder van Roompot. Dat is gelijk aan de voorwaarden zoals de recreatiebranche die had opgesteld voor de vouchers.

Vraag en aanbod

Dat sommige gasten tot vorige week wel moesten bijbetalen was volgens Roompot het gevolg van de "wet van vraag en aanbod". Het vakantieconcern werkt met een vergelijkbaar boekingssysteem dat wordt gebruikt in de luchtvaart; is er veel aanbod van stoelen, dan is de prijs laag. Neemt de beschikbaarheid af, dan stijgt de prijs juist.
Volgens dat principe zijn vroegboekers goedkoper uit dan mensen die laat boeken. Volgens een woordvoerder was dit de reden waarom mensen ineens moesten bijbetalen. "Zij waren voor de meivakantie van dit jaar wellicht de eerste, en voor de meivakantie van volgend jaar niet." Hij benadrukte ook dat er gasten zouden zijn die juist minder moesten betalen.

Lees ook: