Ook in Terneuzen hoge slagingscijfers: 98,8 procent geslaagd

Op het Lodewijk College in Terneuzen krijgen 481 van de 487 kandidaten hun einddiploma. Dat is de score na de resultaatverbetertoetsen. Het Lodewijk College was de laatste van de reeks Zeeuwse scholen die hun eindexamenresultaten bekend hebben gemaakt.

Geslaagd (foto: Omroep Zeeland)

Met andere woorden: er zijn zes leerlingen gezakt op het Lodewijk College, dat sinds twee jaar bestaat en de samenvoeging is van de scholengemeenschappen Zeldenrust-Steelant en De Rede.

De meeste gezakten (drie) worden op het Lodewijk aangetroffen op de havo, wat geldt voor veel scholen in Zeeland. In totaal zijn in Zeeland veertien havo-kandidaten gezakt, tegenover dertien gezakten op alle andere afdelingen samen.

Veel minder gezakte leerlingen

Alle Zeeuwse scholen hebben dit jaar veel minder gezakte leerlingen dan andere jaren. De CSW (Christelijke scholengemeenschap Walcheren) spant daarin de kroon. In de voorgaande zeven jaar zakte gemiddeld 9,4 procent van de leerlingen van deze school, in dit coronajaar is dat cijfer plotseling gezakt naar 0,5 procent.

Opvallend is ook in de Zeeuwse cijfers dat de school die andere jaren het laagste percentage gezakte leerlingen had (onder de 4 procent), dat is het Reynaertcollege in Hulst, dit jaar juist de lijst aanvoert als het om gezakte leerlingen gaat (met bijna 2 procent).

Diploma's 2020

Bekijk het volledige overzicht van geslaagden en gezakten van dit jaar op de speciale Diploma's 2020-pagina van Omroep Zeeland.

Ook landelijk is te zien dat het aantal gezakte leerlingen drastisch is gedaald ten opzichte van andere jaren. De oorzaak is ongetwijfeld dat de centrale eindexamens dit jaar vanwege de corona-pandemie zijn geschrapt en de leerlingen ruim de kans krijgen om hun cijfers op te krikken met resultaatverbetertoetsen.

Stress eindexamens

Een andere oorzaak die gegeven wordt voor het verschil met andere jaren is de druk en stress van eindexamens. Meerdere Zeeuwse schoolleidingen, maar ook het LAKS, het Landelijk Actie Komitee Scholieren, geven dat als verklaring voor het hoge slagingspercentage: leerlingen voor wie het spannend wordt of ze slagen of zakken door de centrale eindexamens presteren slechter door de stress. Bij de resultaatverbetertoetsen hebben ze minder last van die stress en behalen ze een beter resultaat.

Lees ook:

Meer over dit onderwerp:
geslaagd gezakt Lodewijk
Deel dit artikel:

Reageren