Nieuwe aannemers voor hoogspanningslijn Borssele-Rilland

Vlnr: Jaap Blokland ( Mobilis), Robert Ottelé (Strukton), Marjolein de Gorter-Manhoudt (TenneT), Vincent Hassfeld (TenneT), Lennard Heij (BAM), Pieter-Bas Annink (TenneT)
Vlnr: Jaap Blokland ( Mobilis), Robert Ottelé (Strukton), Marjolein de Gorter-Manhoudt (TenneT), Vincent Hassfeld (TenneT), Lennard Heij (BAM), Pieter-Bas Annink (TenneT) © TenneT
BAM Infra verzorgt de ene helft, van Borssele tot aan Willem-Annapolder en het consortium Mobilis en Strukton Civiel Projecten van Willem-Annapolder tot Rilland. De aannemers leggen werkwegen en werkterrein aan en fundaties voor de masten. De werkzaamheden starten na de zomer. In 2022 moet de nieuwe verbinding dan staan.

Waarom is de nieuwe verbinding nodig?

De nieuwe hoogspanningslijn, ook wel 380 kV-verbinding genoemd, is nodig voor het transport van elektriciteit, omdat het huidige net vol is. Er komt de komende jaren ook extra stroom van de windparken op zee, die vanaf Borssele aan land komt en Nederland in gestuurd moet worden.

Drie maal scheepsrecht

De netbeheerder startte voor de derde keer een aanbestedingsprocedure op voor de civiele werkzaamheden. De vorige aanbesteding werd stopgezet omdat zich twee partijen hadden gemeld. Volgens TenneT was dat te weinig, omdat er dan te weinig concurrentie is. Eind 2018 liep het project ook al vertraging op, omdat toen het contract met bouwbedrijf Heijmans en het Duitse bedrijf Europoles werd opgezegd. De bedrijven voldeden volgens de netbeheerder niet aan de contractuele verplichtingen.
Het hele traject is 48 kilometer lang en bestaat uit ruim tweehonderd nieuwe, zogeheten, windtrackmasten. Als de nieuwe verbinding gereed is, wordt een deel van de bestaande verbinding overbodig en kan afgebroken worden.

Lees ook: