Ingenieur: plan voor opknappen Zanddijk technisch niet haalbaar

Hij was in Zeeland betrokken bij de Oosterscheldekering, de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel en het afmaken van de Sloeweg, en is als bouwkundig ingenieur dus gepokt en gemazeld; Wim van de Linde uit Yerseke. Hij waarschuwt de Provincie Zeeland om niet te kiezen voor het opknappen van de Zanddijk tussen Yerseke en de A58, maar te gaan voor een nieuw tracé door de polder, ook al lijkt dat een duurdere variant.

De huidige Zanddijk tusssen Yerseke en de A58 is een steil, smal en kronkelig traject. (foto: Omroep Zeeland)

Met argusogen kijkt Van de Linde naar het plan om de Zanddijk op sommige plekken te verbreden, om de weg zo veiliger te maken. De Zanddijk is nu een smalle, kronkelige weg, waardoor er al veel ongelukken zijn gebeurd.

De Zanddijk is de verbindingsweg tussen de A58 en Yerseke. Er lagen twee plannen op tafel: de dijk opknappen of kiezen voor een nieuwe weg, dwars door de polder. De gemeenteraad van Reimerswaal heeft gekozen voor het opknappen van de bestaande dijk, omdat de nieuwe weg door de polder te duur zou zijn. Ook Provinciale Staten, die de definitieve beslissing nemen, lijken die kant op te gaan.

Volgens ingenieur Van de Linde kunnen de plannen zoals die er nu liggen technisch helemaal niet worden uitgevoerd en kunnen deze zorgen voor verzakkingen. "Je maakt een nieuwe weg tegen een bestaande dijk; er half bovenop en er tegenaan. Dan krijg je op een gegeven moment ongelijkmatige zetting", waarschuwt hij. "In het begin zal de weg er goed uitzien, maar het zal veel meer gaan kosten aan onderhoud."

Ook zal de uitgebreide Zanddijk volgens Van de Linde nog steeds geen oplossing bieden voor het groeiende vrachtverkeer van de industrieterreinen in Yerseke en Kruiningen, die soms zorgen voor files tot op de A58. Van de Linde waarschuwt ook voor het jarenlange bouwproces als de Zanddijk, dé toegangsader tot Yerseke, jarenlang op de schop moet voor een ingrijpende opknapbeurt. "Jarenlang wordt 't hier gefaseerd ellende, verkeersomleggingen, druk werkverkeer... Daar gaan ongelukken gebeuren, dat kan bijna niet anders. Dat moet je niet willen."

Veel verzet

Een poldertracé is volgens de provincie zo'n 30 miljoen euro duurder dan het opknappen van de Zanddijk, maar volgens Van der Linde zal dat in de praktijk anders uitvallen. Er is veel verzet tegen de verbreding van de huidige Zanddijk, wat tot lange juridische procedures kan leiden. "Een jaar vertraging betekent al snel vijf miljoen euro extra."

Er zouden best potjes te vinden zijn om een duurder poldertracé uit te betalen, zoals er ook extra geld kwam voor tunnels en eerdere grote wegenprojecten in Zeeland. "Bij al die projecten was er altijd geld tekort, maar Provinciale Staten waren altijd inventief en creatief. Mensen, denk nog een keer goed na! Heb visie!"

Meer over dit onderwerp:
verbreding Zanddijk ingenieur poldertracé
Deel dit artikel:

Reageren