IJsbreker Damen nog niet af, maar prijkt wel al op Australische postzegel

IJsbreker Damen nog niet af, maar prijkt wel al op Australische postzegel
IJsbreker Damen nog niet af, maar prijkt wel al op Australische postzegel © Damen shipyards
Postzegel met daarop de ijsbreker Nuyina afgebeeld
Postzegel met daarop de ijsbreker Nuyina afgebeeld © Australia Post
Zodra de proefvaarten klaar zijn en alle puntjes op de 'i' zijn gezet, vertrekt het schip vanuit Vlissingen-Oost naar het Australische Hobart. Vanuit die haven wordt het schip ingezet voor het transport van goederen en wetenschappers van en naar Antarctica.

Kranen

Het schip is voorzien van meerdere kranen, verdeeld over het voor- en achterschip. De kranen op het voorschip hebben elk een hijscapaciteit van 55 ton, aanzienlijk meer dan de kraan op het achterschip. Die heeft een capaciteit van 15 ton.
De kranen zijn nodig om containers te kunnen laden en lossen. De havens op de toekomstige route zijn niet voorzien van kranen aan de wal.
Damen is nog druk met de laatste proefvaarten, voordat het schip kan worden afgeleverd
Damen is nog druk met de laatste proefvaarten, voordat het schip kan worden afgeleverd © Damen shipyards
Behalve voor het breken van ijs en het vervoeren van goederen, kan het 160 meter lange schip door wetenschappers ook gebruikt worden voor onderzoek. In de romp zit aan de onderkant een afsluitbaar gat, een zogenoemde moonpool.

Gat in de romp

Door dat gat kunnen volgens Damen instrumenten of duikers het water in gehesen worden, zodat ook plekken onder het schip kunnen worden onderzocht. Het grote voordeel van zo'n gat is dat er ook bij zware golfslag of ijs in een beschermende omgeving kan worden gewerkt.
Het is de eerste ijsbreker die Damen heeft gebouwd en is bestemd voor Australië
Het is de eerste ijsbreker die Damen heeft gebouwd en is bestemd voor Australië © Damen shipyards