Winkelier niet heel enthousiast over versoepeling, 'Vier uur vooraf bestellen vormt belemmering'

"We hebben in ieder geval helderheid gekregen." Wie tussen de regels door luistert, hoort dat de voorzitter van de ondernemersorganisatie OCG in Goes niet heel warm wordt van de aangekondigde versoepeling voor winkeliers.

Lege winkelstraat in Goes (foto: Omroep Zeeland)

"Het biedt een extra afzetmogelijkheid, dat is fijn", probeert voorzitter Ruurt van der Wel het positief te verwoorden. Het kan ervoor zorgen dat de geleden schade iets gedempt kan worden. Maar het is per winkel verschillend of dit een oplossing biedt."

Ruurt van der Wel van de Verenigingen Ondernemers Contact Goes (OCG) noemt de versoepelingen een klein lichtpuntje:

Ruurt van der Wel

Zo verwoordt ook de landelijke winkeliersorganisatie INretail het. Ze zijn blij met de 'voorzichtige stap richting heropening van winkels', maar maken meteen de kanttekening dat niet alle winkeliers met 'click en collect' geholpen zijn. Denk bijvoorbeeld aan bruidsmodewinkels.

Vanaf 10 februari wordt bestellen en afhalen bij niet-essentiële winkels mogelijk. Dit mocht al bij doe-het-zelf-zaken. Klanten bestellen minimaal vier uur vooraf hun producten online of telefonisch en halen dit op afspraak af bij de winkel.

De Raad voor de Nederlandse Detailhandel (RND), een andere brancheorganisatie, reageert wel positief op de aankondigingen van de overheid. RND-directeur Eus Peters bedankte gisteravond het kabinet voor het in de detailhandel gestelde vertrouwen.

"We beseffen dat vertrouwen komt met verantwoordelijkheid én regels. Maar die gaan we op een verantwoorde manier invullen, zodat we op 3 maart weer open kunnen gaan. Wij kunnen dat."

'Vier uur vooraf bestellen vormt de grootste belemmering'

Volgens Van der Wel maakt vooral de vier-uur-regel het de ondernemers niet makkelijk. "Wat je dan krijgt is dat 's ochtends alles besteld wordt, waardoor het 's middags drukker wordt." De overheid wil met die maatregel funshoppen tegengaan.

"Je kan het funshoppen noemen, je kan ook zeggen dat je de angel haalt uit spontane aankopen die je snel nodig hebt", zegt Van der Wel. "De bouwmarkt is een logisch voorbeeld, maar dat kan ook bij de aankoop van een broek of jas zijn."

Winkelstraat in Sluis (foto: Omroep Zeeland)

Over een afhaalloket, dat alleen buiten mag staan, maakt Van der Wel zich geen zorgen. "Dat lijkt me niet het grootste probleem. Ik denk dat ondernemers de afgelopen tijd wel voor hetere vuren hebben gestaan, als je ziet hoe snel ze geschakeld zijn tussen winkel en bezorgservice."

Meer over dit onderwerp:
winkel winkeliers
Deel dit artikel:

Reageren