Zeeuwse KNRM-redders gaan samenwerken om miljoenen op te halen

De komende jaren wordt bijna de hele Zeeuwse vloot van de KNRM vernieuwd. Met die vernieuwing is een investering gemoeid van elf miljoen euro. Om hiervoor op een efficiënte manier geld op te halen, gaan de zes Zeeuwse reddingsstations samenwerken om sponsors en andere geldschieters binnen te halen.
Reddingsboot Zeemanshoopvan de KNRM in Breskens in actie
Reddingsboot Zeemanshoopvan de KNRM in Breskens in actie © Jaap Wolfert uit Breskens
Het gaat om in totaal acht nieuwe reddingsboten, variërend van vijf tot twintig meter lengte. De huidige generatie Zeeuwse reddingsboten dateert uit de jaren negentig. De oudste operationele reddingsboot op Zeeuwse wateren is bijna dertig jaar oud.
Die leeftijd is terug te zien in de onderhoudskosten. Want die worden met de leeftijd van de schepen hoger, net als de kans op uitval. De exploitatiekosten van de zes reddingsstations bedroeg vorig jaar in totaal 700.000 euro.
De KNRM is sinds 1824 een goed doel dat met professioneel opgeleide vrijwillige redders kosteloos redt en helpt op en rond het water. De KNRM is ongesubsidieerd en wordt volledig bekostigd uit vrijwillige bijdragen van donateurs en uit nalatenschappen.
Tot nu toe werkten de Zeeuwse reddingsstations onafhankelijk van elkaar. Alleen tijdens zoek- en reddingsacties werd er samengewerkt. Door die samenwerking ook achter de schermen door te zetten, verwacht de reddingsmaatschappij effectiever te zijn in onder andere fondsenwerving.

'We zien dat het steeds drukker wordt op het water'

"En te voorkomen dat een sponsor meerdere keren wordt gebeld door verschillende stations", legt Kees den Hollander van de KNRM uit. Maar het gaat niet alleen om het werven van nieuwe fondsen. Ook in de voorlichting aan watersporters valt een winst te halen.
"We zien dat het steeds drukker wordt op het water", legt Den Hollander uit. Hij vermoedt dat de coronacrisis daar de oorzaak van is, dat meer mensen daardoor de watersport hebben ontdekt.
Vorig jaar rukte de reddingsmaatschappij bijna 300 keer uit voor watersporters in problemen. De 180 Zeeuwse redders merken dat mensen op het water niet altijd weten wat ze moeten doen bij pech.
Zeiljacht op strekdam
Zeiljacht op strekdam © KNRM Hanseert
"We zien meer watersporters en nieuwe doelgroepen die minder zijn voorbereid", legt Den Hollander uit. Volgens hem onderschatten veel mensen de omstandigheden op het water. "Als je met je auto een platte band hebt, zet je hem aan de kant. Dat kan op het water niet. Daar ben je sneller op jezelf en de bemanning aangewezen", legt hij uit.
Het gebrek aan kennis speelt de watersporters met pech dan vaak parten. Door meer gerichte voorlichting te geven, hoopt de KNRM dat meer watersporters voorbereid het water opgaan.