D66: 'Tolvrije tunnel al in 2023 te regelen'

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met de provincie Zeeland een draaiboek maken voor het nieuwe kabinet om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. Dat vertelde de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas vrijdagmorgen in de Statencommissie Bestuur. Van der Maas sprak van de week met de minister, die bereidwillig aan de slag wil met de aangenomen Kamermotie van vorige week.
01_Westerscheldetunnel_Tolplein_WOV
Tolpoorten van Westerscheldetunnel lijken hun langste tijd te hebben gehad. © Omroep Zeeland
Vorige week zijn in de Tweede Kamer twee moties aangenomen, waarin het kabinet wordt aangespoord zo snel mogelijk een einde te maken aan de tolheffing voor de Westerscheldetunnel. Volgens gedeputeerde Harry van der Maas trekken de provincie en demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen nu samen op, om concrete stappen te maken. "Ik heb een hele positieve, constructieve minister gesproken", aldus Van der Maas vrijdagochtend in de Statencommissie Bestuur.
Het draaiboek moet op tafel tijdens de vorming van het nieuwe kabinet. Dat moet in september gebeuren. Van Nieuwenhuizen kan zelf als demissionaire minister geen grote beslissingen meer nemen. Van der Maas: "Een nieuw kabinet zal hoe dan ook hier een beslissing over gaan nemen. Dat blijkt wel uit uitspraken tijdens verkiezingstijd."
Draaiboek om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken
Dat een positieve beslissing voor Zeeland nog aan de onderhandelingstafel moet worden bevochten, stemt niet iedereen positief. SGP-fractievoorzitter Joan van Burg zegt het nog allemaal te moeten zien. "Heel veel wordt door de minister nu aan de kant geschoven, zo van: ik ga er nu niks mee doen, want ik heb er nu geen geld voor. Pas tijdens de formatie zal blijken wat er gebeurt", stelde Van Burg.
Anderen waren optimistischer, zoals CDA-er Hans de Kunder: "Benut het momentum, dit is wat er op dit moment gaande is", waarmee De Kunder doelde op de twee aangenomen moties. D66-er Ton Veraart was zelf nóg optimistischer: "Als wij met z'n allen die lobby ondersteunen, dan is het in 2025 en misschien zelfs al in 2023 te regelen."

Schaduwtol

Op dit moment rest er nog een 'schuld' van 340 miljoen euro op de Westerscheldetunnel; geld dat opgebracht moet worden door tol van auto's en vrachtwagens die door de tunnel rijden. Als de tol wordt opgeheven, is er dus een gat van honderden miljoenen. Dat zou volgens D66-er Veraart en andere partijen zoals de VVD, kunnen worden opgelost door middel van zogenoemde 'schaduwtol'.
"Dat betekent dat het Rijk dan de kosten die nu door de inning van tol worden gedekt, dus door de passanten, door het Rijk worden betaald", aldus Veraart. Volgens hem kan het Rijk dat totale bedrag opsplitsen in relatief kleine termijnen van dertig jaar. Tijdens het debat gaf gedeputeerde Harry van der Maas aan dat dat een voor de hand liggend scenario is.