Wachters aan de Schelde waken straks weer trots over schone rivier

Meeuwenpoep en allerlei korstmossen kleuren nu nog het kunstwerk Wachters van de Schelde in Breskens. Wind en regen hebben het fraai bewerkte hout in ruim dertig jaar flink aangetast. Restaurateur Jean-Marie van Isacker uit Vlissingen restaureert het beeld van de in 2017 overleden kunstenaar en priester Omer Gielliet uit Breskens deze zomer. Een hele eer, vindt hij.
Het beeld van Omer Gielliet wordt gerestaureerd
De markante beeldhouwende pastoor annex milieuactivist, die op een week na bijna 92 jaar is geworden, maakte het beeld in 1989 'als hartenkreet' tegen de vervuiling van de Schelde. De vijf koppen van de wachters, één met de handen voor de ogen, zien erop toe dat de rivier schoon wordt én blijft.
Jean-Marie van Isacker2
Restaurateur Jean-Marie van Isacker neemt poolshoogte bovenop het door weer en wind aangetaste beeld. © Omroep Zeeland
De mensen mochten van de pastoor hun ogen niet sluiten voor de vervuiling afkomstig van de chemische industrie, toen vooral in het noorden van Frankrijk, vond Gielliet. Vanaf de Kaai in Breskens, waar het kunstwerk staat, startte hij een jaar later met de Scheldeloop, een 375 kilometer lange voettocht naar de bron van de Schelde in Gouy, om aandacht te vragen voor de verontreiniging.

Blij met de mooie klus

Restaurateur Jean-Marie van Isacker, zelf fanatiek tegenstander van bebouwing in het Vlissingse Nollebos, voelt zich verwant met het activisme van de kunstenaar. Daarom is hij heel blij dat hij de klus van de gemeente Sluis gegund kreeg.
Jean-Marie van Isacker
Jean-Marie van Isacker begint deze week aan de restauratie van het kunstwerk van wijlen pastoor Omer Gielliet. © Omroep Zeeland
Hij gaat de komende dagen eerst alle vuiligheid van de palen afkrabben. Voorzichtig, want het hout verkruimelt op sommige plekken helemaal. Daarna vult hij alle gaten met stukken nieuw hout, om het hele beeld vervolgens van twee of drie lagen zwarte coating te voorzien. "Zwart vind ik meer toepasselijk voor Breskens en historisch beter kloppen." Van Isacker brengt een loden kapje aan de bovenkant aan om het kunstwerk tegen weersinvloeden en uitwerpselen van de meeuwen te beschermen.

Lekker oppeuzelen

Hoe lang hij bezig is met de klus, weet hij nog niet. Dat hangt af van het weer, want het moet wel droog zijn. Om het restauratiewerk niet nat te laten regenen, dekt hij het beeld elke avond af met een zeil. Op de eerste dag van de restauratie bleef het, gelukkig voor hem, de hele dag droog. Met een uitschuifladder neemt Van Isacker poolshoogte. Direct vindt hij bovenop de grootste wachter een krabbenschildje. "Die heeft een meeuw daar lekker zitten oppeuzelen."