Een digitale stopcoach helpt in Hulst mensen van het roken af

Stoppen met roken, volgens de gemeente Hulst moet het lukken met een speciale app. De Stopcoach-app is onderdeel van het vitaliteitsprogramma van stichting Hulst voor Elkaar. Bij deze stichting kan iedereen uit de gemeente Hulst terecht met vragen over zorg en welzijn.

De Stopcoach is gebaseerd op de Engelse app Stopadvisor. Die app is ontwikkeld en onderzocht door de University College London. Daaruit blijkt dat mensen stoppen met roken na het gebruiken van de Engelse app. Volgens leefstijlcoach David de Haan gaat het daarbij niet alleen om de app, maar ook om alles er omheen.

'Heel slecht'

"Roken is heel slecht. Dat weten we allemaal. Wij hebben de app omarmd als een van de vijf gemeenten in Nederland", zegt De Haan. Zelf heeft de sportieve medewerker van Hulst Voor Elkaar nooit gerookt: "Ik heb de app gelukkig niet nodig gehad."

David de Haan van Hulst Voor Elkaar (foto: Omroep Zeeland)

De app geeft minimaal acht weken lang advies op maat bij het stoppen met roken. Deze krijg je van een digitale stopcoach die je zelf kan kiezen. Zo krijg je tips die goed bij jou passen.

Stress

Maar dat is volgens De Haan niet het enige dat je moet doen om succesvol te stoppen. "Helaas werkt het niet zo dat je alleen door deze app kunt stoppen. Mensen krijgen vaak ook stress en behoefte aan afleiding. Dat kan heel goed met bewegen en sporten."

Tips om te stoppen met roken

  • Stop samen met je partner of vriend (in).
  • Houd rekening met ontwenningsverschijnselen.
  • Zoek zoveel mogelijk afleiding.
  • Bereid je voor op situaties waarbij je niet lekker in je vel zit.
  • Verzet je gedachten.
  • Ontspan zoveel mogelijk.
  • Drink veel water.
  • Eet veel fruit.
  • Veel mensen hebben baat bij nicotinepleisters en/of -kauwgom.

De app geeft ook oefeningen om de zin in een sigaret te weerstaan. Dit kan helpen bij moeilijke momenten. Daarnaast kun je zien hoeveel sigaretten je niet hebt gerookt en hoeveel geld je hebt bespaard.

Wilskracht

"De app werkt heel motiverend, maar het valt of staat met wilskracht", aldus De Haan. Hij heeft nog wel een gouden tip. "De gewoontes zijn heel hardnekkig. De sigaretten na het eten zijn vaak het 'lekkerst' hoor ik. Dan is mijn tip: ga lekker wandelen na het eten in plaats van roken."

Deel dit artikel:

Reageren