Oproep aan havenmedewerkers: meld het als er wordt gesmokkeld

Havenmedewerkers moeten weerbaarder worden tegen criminelen en ze moeten misstanden in de haven vaker melden vindt de directie havenbedrijf North Sea Port. Melden lijkt de belangrijkste manier om smokkel via de Zeeuwse havens terug te dringen. Om criminelen minder kansen te geven om via havenpersoneel een voet tussen de deur te krijgen, is de campagne 'Wat heb je aan 30.000 euro als daarna ...' van start gegaan. Het melden kan volledig anoniem worden gedaan.
Deze vragen krijgen havenmedewerkers van criminelen
"Je zou verwachten dat criminelen zich alleen focussen op personeel hogerop, maar het kan iedereen overkomen die iets met de haven te maken heeft", zegt directeur Daan Schalck van North Sea Port. Daarom richt de campagne zich op iedere havenmedewerker. "Vooral de problematiek rondom drugs is een groot maatschappelijk probleem. "
"Het begint vaak heel klein zoals het delen van informatie, maar dat kan al snel grotere vormen aannemen als er druk wordt uitgeoefend", aldus Schalck. "We willen onze medewerkers daarom ook weerbaarder maken en bewuster van het probleem."
De campagne 'Wat heb je aan 30.000 euro als daarna ...' is onderdeel van het programma Veilige Zeehavens waarin diverse partijen samenwerken om criminaliteit in de havens te voorkomen, te herkennen en te melden.
Deelnemers van dat programma zijn de havenbedrijven North Sea Port en Port of Moerdijk, de gemeentes Borsele, Vlissingen, Moerdijk en Terneuzen. Ook de douane, het Openbaar Ministerie, de politie, en de Koninklijke Marechaussee doen mee. Alle partijen worden ondersteund door de Taskforce-Regionaal Informatie- en Expertise Centrum RIEC Brabant-Zeeland.
De campagne loopt via Facebook en Instagram. Op die manier is het mogelijk de campagne af te stemmen op de verschillende havens. Dat betekent dat iedereen rondom de havengebieden van in eerste instantie Moerdijk en Terneuzen, meldingen op hun tijdlijn op de smartphone krijgen. De haven van Vlissingen zal vanaf 11 november meedoen met de campagne, die bestaat uit verschillende banners, een quiz en twee filmpjes met voorbeelden.
De campagne moet ervoor zorgen dat havenmedewerkers sneller criminele zaken melden