Forse vermindering ammoniakschepen door Yara

Chemiebedrijf Yara in Sluiskil laat tegenwoordig aanmerkelijk minder ammoniakschepen over de Westerschelde varen dan in 2007 het geval was. De meeste ammoniak wordt inmiddels op het eigen terrein verwerkt, blijkt uit een evaluatie van de provincie.
Yara Sluiskil
In 2007 werd nog zo'n 550.000 ton per jaar aan overtollig ammoniak via zeeschepen afgevoerd. Inmiddels is dat een stuk minder © ANP
De provincie ondertekende in 2007 een convenant met Yara. Ook het toenmalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) zette een handtekening. Yara kreeg de opdracht het aantal ammoniakschepen dat ze over de Westerschelde liet varen, flink te verminderen. Daaraan koppelde het ministerie ook een financiële tegemoetkoming. Het convenant loopt eind dit jaar af.

Minder veiligheidsrisico's

De hoeveelheid ammoniaktransporten van Yara over de Westerschelde blijkt inderdaad fors afgenomen. In 2007 werd nog zo'n 550.000 ton per jaar aan overtollig ammoniak via zeeschepen afgevoerd. Inmiddels is dat nog maar 185.000 ton. Door de vermindering van het aantal ammoniakschepen van Yara zijn ook de veiligheidsrisico's op de Westerschelde aanmerkelijk verminderd, staat in het convenant.
Op dit moment onderzoeken de provincie, het ministerie en Yara of het daarom zinvol is om het aflopen van het huidige convenant eind dit jaar, een nieuwe overeenkomst op te stellen.
Yara houdt tegenwoordig veel minder ammoniak over en verwerkt het meeste materiaal op het bedrijfsterrein in Sluiskil. Yara produceert ammoniak om er meststoffen en andere industriële producten van te maken. De fabrikant kon meer ammoniak op haar eigen terrein verwerken door de bouw van twee nieuwe Ureum-fabrieken; samen goed voor een investering van 700 miljoen. Door de twee nieuwe fabrieken is de verwerkingscapaciteit voor ammoniak in Sluiskil sterk toegenomen. .