Politie Zeeland heeft meeste moeite om op tijd te komen na een 112-melding

Binnen vijftien minuten ter plekke zijn, als er een spoedmelding is. De politie in Zeeland heeft daar de meeste moeite mee van alle eenheden in Nederland. Dat blijkt uit het rapport Noodhulp, opgesteld door de inspectie van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Om iets aan dat negatieve record te doen, zijn inmiddels alle Zeeuwse agenten die naar buiten gaan uitgerust met een portofoon.
Hardrijdende politiewagen met loeiende sirenes en zwaailichten ANP-327056775
In Zeeland doen agenten er het langst over om bij een 112-melding ter plekke te zijn © ANP
"Het betekent dat - ook al zit je te vergaderen - je de portofoon aan hebt staan op de stille gespreksgroep. Als er dan iets in je omgeving gebeurt, een 112-melding, een zwaar ongeval of een mishandeling, dan word je toch opgeroepen, ondanks de vergadering", zegt de Zeeuwse districtschef Joost Manusama.

'We wijken af van landelijk beleid'

"Daarmee hopen we sneller mensen naar een incident te kunnen sturen", aldus Manusama. "We wijken wat dat betreft af van wat er landelijk wordt gedaan."
Er zijn factoren waar wij geen invloed op hebben, zoals het water en de bruggen in Zeeland, dus de bereikbaarheid en de weidsheid van ons gebied.
Zeeuwse districtschef Joost Manusama
Landelijk is het streven van de politie om in 90 procent van de spoedmeldingen binnen vijftien minuten ter plaatse te zijn. Dat lukt in gemiddeld 84,5 procent. In Zeeland lukt dat in 81,6 procent van de gevallen, het laagste percentage.
"Daar is wel een aantal redenen voor aan te wijzen", vervolgt Manusama. "Er zijn factoren waar wij geen invloed op hebben, zoals het water en de bruggen in Zeeland, dus de bereikbaarheid en de weidsheid van ons gebied."

C2000 niet altijd betrouwbaar

Een ander probleem waar de Zeeuwse politie de afgelopen jaren mee kampt en wat landelijk ook speelt, is het communicatiesysteem C2000. Dat systeem bleek de afgelopen jaren niet altijd betrouwbaar, waardoor agenten soms niet bereikbaar waren en zich tijdens noodhulp af en toe onveilig voelden.
"Het laatste half jaar zijn er veel minder problemen", weerlegt Manusama. "De bereikbaarheid van onze eenheden in de buitengebieden is nu een stuk beter dan toen."
Agent politie
Een bellende agent (archieffoto) © ANP
Een belangrijk onderdeel van het goed bieden van noodhulp door de politie is de politiemeldkamer in Bergen op Zoom. Sinds juni 2020 worden de Zeeuwen hiervandaan geholpen als ze 112 bellen. In dezelfde ruimte zitten ook de centralisten van de brandweer en de ambulancedienst.
"We hebben zo'n tachtig formatieplaatsen", legt Bob Weydema uit. Hij is teamchef van de politiemeldkamer. "De bezetting bij de politie staat al jaren onder druk, dus ook die in de meldkamer. We doen er alles aan om die bezetting op orde te hebben. Daarom leiden we komend jaar weer veertien nieuwe mensen op voor de meldkamer."

Boterham eten op de werkplek

Dat betekent echter wel extra druk voor de zittende meldkamermedewerkers, erkent Weydema. "Sowieso hebben centralisten met extra druk te maken op dit moment. Even rustig weglopen om een boterham te eten is er niet bij, dat gebeurt achter hun tafel. Het inwerken van nieuwe mensen gebeurt daar ook."