Vervoersplan provincie aangenomen

Provinciale Staten hebben het nieuwe vervoersplan voor Zeeland aangenomen. Elf partijen stemden voor de zogeheten Regionale Mobiliteitsstrategie, vier stemden tegen. In 2025 moet het nieuwe openbaar vervoer in Zeeland rijden.
Bushalte 'Dorp' in Oosterland.
Afbeelding ter illustratie © Omroep Zeeland
Voor het vervoersplan stemden SGP, Lijst Bosch, PVV, VVD, CU, ProZeeland, CDA, PvdA, PvdD, GL en D66. Tegen waren 50PLUS, Partij voor Zeeland, SP en FvD. Het was geen verrassing dat het plan werd aangenomen. Al in eerdere commissievergaderingen tekende zich een meerderheid af. Wel waren er nog veel vragen over de Regionale Mobiliteitsstrategie zoals het plan officieel heet.

Apps en mobiliteitscentrale

Statenleden wilden weten of je wel met apps moet gaan werken om openbaar vervoer aan te vragen als veel ouderen hier moeite mee hebben. Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Harry van der Maas blijft gewoon bellen voor een busje zeker mogelijk.
Ook de nieuw op te richten mobiliteitscentrale riep vragen op. Die centrale moet vraag en aanbod op het gebied van openbaar vervoer op elkaar gaan afstemmen. Maar wie bemant die mobiliteitscentrale straks? Zijn dat ambtenaren of professionals uit de vervoerswereld? Vooral de VVD vindt de deelname van die laatsten wenselijk. Van der Maas zei dat de know-how uit de vervoerswereld wordt meegenomen in die mobiliteitscentrale.

Busje komt zo?

Dan was er de vraag hoe lang je eigenlijk maximaal moet wachten als je een busje hebt gebeld? Is dat maximaal een uur en hoe ver moet je van tevoren bellen?
Niet alle vragen konden meteen worden beantwoord. Veel plannen moeten nog vorm krijgen. Voor de uitwerking van mobiliteitsstrategie is nog tot 2025 de tijd, want dan moet het nieuwe openbaar vervoer in Zeeland operationeel zijn.
Trein die aankomt op station Kruiningen-Yerseke
Trein die aankomt op station Kruiningen-Yerseke © Omroep Zeeland

Niveau OV gelijk en de Bredabus

Er werden twee moties aangenomen met betrekking tot het vervoersplan. De eerste was een motie van de ChristenUnie en GroenLinks waarin het provinciebestuur wordt verzocht er zorg voor te dragen dat "het aanbod aan mobiliteit in Zeeland ook na 31 december 2024 ten opzichte van het huidige niveau verbetert of tenminste gelijk blijft."
Een tweede motie van SP, FvD, PvdA, 50PLUS en ProZeeland ging over de zogeheten Bredabus. Dat is een bus die van Oost Zeeuws-Vlaanderen, via Antwerpen naar Breda rijdt en waarvan veel scholieren gebruik maken. De motie verzoekt het provinciebestuur "om alles op alles te zetten om de Bredabus te behouden."