Binnen twee uur zijn alle Zeeuwse wegen gestrooid (met zout uit Noord-Afrika)

Rijkswaterstaat coördineert deze winter voor het eerst het strooibeleid in Zeeland en garandeert dat alle wegen binnen twee uur gestrooid kunnen zijn. Hierdoor kan tot het laatste moment worden beslist wanneer en hoeveel er gestrooid moet worden. Daar komt heel wat techniek bij kijken én exotisch zout.
Binnen twee uur is heel Zeeland gestrooid
"Rijkswaterstaat maakt tijdens het strooien gebruik van GPS", legt Alex van den Hoek, adviseur gladheidsystemen bij Rijkswaterstaat, uit. "We rijden met de strooiwagens voorgeprogrammeerde routes. Daarbij wordt de hoeveelheid strooizout automatisch aangepast aan alle kenmerken van de wegen, zoals de breedte en wat voor asfalt het is. Door dit zogenaamde 'automatisch strooien' toe te passen wordt zout bespaard en worden de wegen heel precies gestrooid."
Zoutopslag
Kapelle is een van de dertien depots in Zeeland waar Rijkswaterstaat strooizout opslaat © Omroep Zeeland
Rijkswaterstaat heeft het wegennet bekeken en ook de strooiroutes nog eens goed in kaart gebracht. "Daar bleek winst te behalen", aldus Van den Hoek. "Nu kunnen we garanderen dat vanaf het moment dat de gladheidscoördinator de beslissing neemt dat er gestrooid moet worden, binnen twee uur de laatste korrel zout op de weg ligt."
Vanaf deze winter is Rijkswaterstaat de komende vijftien jaar verantwoordelijk voor het strooibeleid in Zeeland. De afgelopen vijftien jaar was dat de provincie Zeeland. Samenwerking was daarbij het sleutelwoord, want Zeeland is de enige provincie waarbij alle partijen, waaronder ook het waterschap en de gemeenten, samenwerken. Voorheen deed alleen Borsele niet mee, maar die sluit vanaf deze winter ook aan.

Exotisch strooizout

In de loods in Kapelle ligt een enorme berg zout. De kleur is overwegend bruin, met af en toe wat witter zout ertussen. "Dat heeft ermee te maken uit welke mijn het zout afkomstig is", vervolgt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. "De ene keer komt het uit Duitsland, maar het komt ook uit Egypte, Marokko en Tunesië."
"Als we een hand zout pakken zien we behoorlijke verschillen in de grootte van de zoutkorrel", laat Van den Hoek zien. "We werken met een Europese standaard. Daar staat in hoe groot een korrel mag zijn. Dat varieert van klein tot groot, binnen bepaalde marges. En wat je hier ziet aan zout klopt helemaal met die groottes."

100 strooiwagens

"Als we heel Zeeland strooien met een preventieve actie, dan strooien we 290 ton zout. Dat zijn ongeveer negen volle vrachtwagens", vertelt Van den Hoek. "Bij zo'n strooiactie gaan we in Zeeland met ongeveer honderd wagens de weg op. Want we strooien allerlei wegen; van rijkswegen tot en met fietspaden. Daar zijn ook verschillende soorten wagens voor."
lepel strooizout
Dit is ongeveer veertien gram strooizout dat per vierkante meter wordt gestrooid. © Omroep Zeeland
Tijdens een strooiactie wordt veertien gram zout per vierkante meter gestrooid. "Kijk, dat is ongeveer een eetlepel zout", demonstreert Van den Hoek. "We vermengen het zout met water om ervoor te zorgen dat het beter blijft liggen en niet wegwaait. Die veertien gram strooien we op open asfaltwegen, zogenaamd ZOAB. Op dichte asfaltwegen kan dat zeven gram zout per vierkante meter zijn."
Het strooizout wordt in de zomer al besteld. "In Zeeland hebben we dertien steunpunten. Die leggen we aan het begin van het strooiseizoen vol met zout", aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat. "In heel Nederland beschikken we over vier strategische zoutloodsen die we ook volleggen. Daarvandaan bevoorraden we de steunpunten in Zeeland. We hebben dus echt wel genoeg zout voor de winter."