Toename verkeer Westerscheldetunnel: 'Mensen werkten minder thuis'

Het aantal passages door de Westerscheldetunnel is afgelopen jaar met 5,6 procent gestegen. In 2020 reden er 6.567.366 verkeersdeelnemers door de tunnel, vorig jaar waren dat er 6.937.723. Directeur Harald Schoenmakers is tevreden: "We hadden weinig ongelukken en de lichte stijging laat zien dat er in 2021 minder werd thuisgewerkt dan het jaar ervoor."
De Westerscheldetunnel presenteert de jaarcijfers, dit is de opvallendste uitkomst
Volgens Schoenmakers is dat laatste een gevolg van de schrik van de eerste lockdown: "We zagen aan de cijfers dat iedereen keurig thuisbleef want de passages zakten naar 14.000 per dag. Naarmate we in 2021 naar de tweede en derde lockdown gingen, waren mensen toch minder angstig. De dagelijkse passages lagen rond de 20.000 en in de zomermaanden herstelden zich dat naar 25.000. Per saldo valt dus op dat mensen inderdaad vaker naar het werk gingen in 2021."

Topmaanden

Het was een rustig jaar vanwege de lockdown en avondklok in 2021. Tot april lag het aantal passages onder dat van 2020, maar in juli en september zag Schoenmakers een piek. "Deze maanden stonden zelfs in de top 10 drukste maanden ooit door de vele toeristen die in Zeeland vertoefden." Toen de derde lockdown in december inging, stroomde België over van de Nederlandse toeristen, maar die kwamen niet via de tunnel. "Ik denk dat de meeste Zeeuwen gewend zijn om zo nu en dan naar de zuiderburen te gaan en dat ze dat niet nu specifiek aan het doen zijn. Daarnaast gaan mensen uit de randstad via Brabant of met de trein dus wij zagen geen stijging in de cijfers."

Haas was net niet het haasje

Uit de cijfers blijkt dat er relatief weinig ongelukken zijn gebeurd. In totaal was de tunnel 26 uur dicht vanwege ongevallen. De langste ongeplande sluiting duurde 2 uur en 18 minuten vanwege een personenauto die bij de uitrit van de Oostbuis richting Borssele op een stilstaande strooiwagen botste. Voor zover bekend raakte niemand gewond. De opvallendste sluiting was vanwege een haas die in april voor vertraging zorgde richting Terneuzen. Het lukte de tunnelwacht het dier uit de tunnel te jagen waardoor die net niet het haasje werd.

Verduurzamen

Het komende jaar richt Schoenmakers zich vooral op het verduurzamen van de tunnel. "De grootste stap die we de komende twee jaar gaan zetten is het aanpassen van de verlichting in de tunnelbuizen. Dit is van klanten al een lang gehoorde wens en het gaat ons veel besparen, namelijk meer dan 50 procent van het totale energiegebruik voor de verlichting en dit staat voor 25 procent van het hele bedrijf", aldus Schoenmakers. Verder zal de klimaatinstallatie op het kantoor Zuid worden vervangen waardoor het bedrijf volledig van het gas af zal zijn.