Ostrea en Pontes willen meer samenwerken om lerarentekort op te vangen

Het Ostrea Lyceum en de Scholengroep Pontes zijn van plan meer samen te werken om zo het lerarentekort en schommelingen in leerlingaantal op te vangen. Uit onderzoek moet blijken welke voordelen intensievere samenwerking voor beide partijen oplevert.
Leerlingen van het Ostrea Lyceum in Goes
Leerlingen van het Ostrea Lyceum in Goes, archieffoto © Tabitha van der Stel
Beide scholen zeggen onderwijs in de Oosterschelderegio voor meerdere jaren te willen garanderen. Ook vinden ze het belangrijk dat ouders de keuze blijven krijgen tussen openbaar en christelijk voortgezet onderwijs. Mogelijk kan dat door meer samenwerking. "Ostrea en Pontes hebben de gezamenlijke ambitie hun scholen ook in de tokomest in stand te houden", schrijven de scholen.
Het Ostrea Lyceum is een open christelijke scholengemeenschap voor vmbo, basisberoepsgerichte en gemengde leerwegen, mavo, havo en vwo (atheneum en gymnasium) met drie locaties in Goes.
Scholengroep Pontes is een combinatie van openbare middelbare scholen met alle opleidingsvormen: een praktijkschool, vmbo basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en gemengde leerwegen, mavo, havo, vwo, tweetalig vwo (Engels), kunst & cultuur, technasium, gymnasium met de mogelijkheid voor een verkort en/of verrijkt vwo. Onder scholengroep Pontes vallen het Goese Lyceum in Goes en het Pieter Zeeman Lyceum in Zierikzee.
Het onderzoek wordt uitgevoerd naar aanleiding van gesprekken die beide organisaties het afgelopen jaar hebben gevoerd. "Gezien de huidige en toekomstige ontwikkelingen denken beide bestuurders door meer samenwerking sterker te staan bij de diverse uitdagingen waarmee het onderwijs tegenwoordig wordt geconfronteerd, zoals het personeelstekort en de schommelingen in leerlingaantallen in de regio, gecombineerd met krimpverwachtingen."
Daarnaast verwachten de scholen minder middelen te krijgen vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Met een intensievere samenwerking denken beide partijen daar beter op in te kunnen spelen. De scholen denken ook op het gebied van verduurzaming en huisvesting samen meer voor elkaar te krijgen.
Het onderzoek wordt komend halfjaar uitgevoerd, daarna maken de scholen bekend hoe ze de samenwerking vormgeven.