Wegen in Sluis niet meegegroeid met toerisme: 'Verbreed fietspaden aan de kust'

E-bikes, e-choppers, golfkarretjes, bakfietsen, scootmobielen en speed pedelecs; het wordt steeds drukker op de fietspaden langs de West-Zeeuws-Vlaamse kust. De voertuigen, met verschillende breedtes en snelheden, moeten allemaal over dezelfde, smalle paden. Dat leidt regelmatig tot conflicten. In het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Sluis moet duidelijk worden hoe de gemeente de komende jaren met alle weggebruikers rekening houdt.
Fietsers bij Breskens
Op het fietspad bij Breskens is het af en toe dringen geblazen. © Ria Brasser
Want zomaar alle fietspaden verbreden of de wegen aanpassen, zal volgens wethouder Rian de Feijter van vervoer 'een hele lastige opgave' worden. Het mobiliteitsplan gaat in op alle facetten rond bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in de gemeente. Binnenkort gaat dit de inspraak in en kan iedereen aangeven wat hij of zij belangrijk vindt.

Achterstand in aanpak wegen

De commissie samenleving en middelen constateerde dinsdagavond alvast dat de kustwegen en fietspaden in de gemeente verre van berekend zijn op de groei van het toerisme. Volgens Lia Flikweert van Onafhankelijk West is de infrastructuur de afgelopen jaren nooit meegenomen in alle ontwikkelingen. "Daar zit een achterstand in tot en met."

Vrachtwagens door de dorpen

In Boerenhol en Zuidzande weten de inwoners daar alles van: zeker in de zomer trekt er dagelijks een lange stoet auto's door de dorpen. Ook het zware landbouwverkeer dat dwars door de kernen rijdt en vrachtwagens die - ondanks aanwijzingen - toch via sluiproutes van en naar Zeebrugge rijden, zijn punten van zorg. Ronald de Croock (CDA) stipte ook de vele vrachtwagens aan die in de buurt van dorpen en bedrijventerreinen parkeren. "De lading is vaak niet bekend."

Dwars door Waterdunen

Sluis wil in de toekomst nog meer inzetten op slimme mobiliteit, waarbij de automobilist zijn voertuig laat staan en overstapt op andere, meer duurzame vormen van vervoer. Enkele ondernemers uit Knokke willen hierop inspringen met elektrische busjes tussen Knokke, Cadzand en Sluis. Ook komen er nog extra laadpunten voor elektrische fietsen bij.
Zonnetrein West Zeeuws-Vlaanderen
Tot een paar jaar geleden reed de zonnetrein door West Zeeuws-Vlaanderen. © Omroep Zeeland
Wethouder De Feijter juichte ook een initiatief toe voor een elektrisch treintje of busje dat misschien vanaf de veerhaven in Breskens, dwars door Waterdunen naar Groede en Nieuwvliet gaat rijden en daar aansluit op alternatief vervoer naar Cadzand en Knokke. "Het grote probleem is alleen de businesscase, om dit rendabel te krijgen voor twee maanden in de zomer. Je zult ondernemers moeten vinden die hieraan willen bijdragen. Ook als gemeente kunnen we kijken of we een bijdrage kunnen leveren. Want het zou geweldig zijn als dit kan."

Met de auto langs de kust

De commissie toonde zich in elk geval blij dat de 'knip' die de gemeente aanvankelijk in de Zeeweg wilde maken, van de baan is. Het blijft dus mogelijk om 'onafgebroken' met de auto langs de hele kust te rijden.