Kunstwerkplaats is voor één dag 'kunstbordeel': 'Als sekswerkers mogen werken, moeten wij het recht hebben onze kunst te delen'

Wanneer je binnenstapt, heb je heel even het idee dat je terecht zou kunnen komen in een bordeel. Rode lampen, een kleedje, zachte kussentjes. Een paar stappen verder blijkt het 'gewoon' de werkplaats van zestien kunstenaars, verdeeld over twaalf ateliers. Kunstwerkplaats KipVis in Vlissingen doopte zichzelf voor twee zondagen om tot 'Bordeel Artistique' om open te kunnen voor publiek.
Kunstwerkplaats KipVis wilde open als 'kunstbordeel', maar mag dat niet
Het is een actie tegen de gedwongen coronamaatregelen. "Als sekswerkers mogen werken, dan zouden wij het recht moeten hebben om onze kunst te delen. Het is bedoeld als sympathieke actie om mensen naar onze ateliers te krijgen", vertelt kunstenaar Leon Riekwell. Maar de gemeente gaf geen toestemming voor het openstellen van de ateliers. Toch kwamen de kunstenaars wel naar de werkplaats en was er toch ook af en toe een bezoeker te vinden.

Deur dicht, maar 'zakelijke afspraak' is mogelijk

De deur is bij aankomst wel dicht, want echt de deuren opengooien voor publiek, dat mag niet. Op de deur hangt een briefje: "Voor een 'zakelijke rendez-vous' kun je bellen", zegt kunstenaar Dani Ploeger. "Bij een autogarage kun je ook terecht. Mensen mogen op alle dagen van de week mijn atelier bezoeken, dus ook vandaag. Om werk te bekijken en te beslissen of ze iets willen kopen of om een dienstverleningsovereenkomst te bespreken."
En zo zijn er meerdere kunstenaars aanwezig vandaag. Een aantal om de actie te steunen, een enkeling om 'gewoon' aan het werk te gaan. Dat ze al twee jaar bijna niks van hun werk kunnen tonen, zit de kunstenaars heel hoog. "Je wilt die communicatie aangaan, dat is in feite waar je mee bezig bent" zegt kunstenaar Leon Riekwell.

'Als ik mijn werk niet kan laten zien, dan bestaat het maar half'

"Het is heel belangrijk voor kunstenaars om werk te delen en uitwisseling over het werk te hebben. Veel gesprekken tijdens de gedwongen sluiting zijn gegaan over financiële compensatie. Dat het werk gezien wordt, is ook belangrijk. Mijn werk gaat over hoe gebeurtenissen in de media of in openbare ruimten worden vormgegeven en hoe dat met ideologie te maken heeft. Als ik het niet kan laten zien, dan bestaat het maar half."
Ook Leon Riekwell vindt het jammer dat de cultuurwereld al bijna twee jaar stil staat. "We zijn in een maatschappij terecht gekomen waarbij je lawaai moet maken om de aandacht te krijgen. Daar maak je gebruik van op dat moment, om daarmee een actie in gang te zetten en om mensen naar je toe te krijgen. Dat is gelukt. Ik heb mooie ontmoetingen in mijn atelier gehad, vooral ook met mensen die ik niet verwacht had."