Huisarts én patiënten blij met online voorselectie: 'Dit is echt een uitkomst'

Een proef met voorselectie van patiënten op basis van een online vragenlijst, digitale triage heet dat, is volgens zowel de huisarts als de patiënten een doorslaand succes. De patiënten die er gebruik van hebben gemaakt, gaven het systeem het rapportcijfer 9. Ook verzekeraar CZ hoopt dat meer Zeeuwse huisartsen overgaan op een digitaal systeem.
Huisarts Yuri Samander blij met digitale triage
De proef liep een half jaar bij huisarts Yuri Samandar in Axel. Hij steekt zijn lof voor het systeem niet onder stoelen of banken. "Het scheelt gewoon heel veel tijd. De assistentes hoeven minder telefoontjes aan te nemen. En als de patiënt toch naar het spreekuur moet komen, ben je sneller klaar, omdat je alle relevante informatie al tot je beschikking hebt. Het werkt gewoon heel erg lekker."

Patiënten tevreden

Maar de Axelse huisarts is vooral blij dat de patiënten er zo tevreden mee zijn. "Daar doe je het toch vooral voor, om je patiënten een andere vorm van service te bieden."
Een van die tevreden patiënten is Chana Spakman uit Koewacht. Zelf heeft ze het systeem gebruikt vanwege kleine kwaaltjes. "Ik had een ontstoken teennagel. Dus ik beantwoordde online wat vragen, stuurde een foto mee en diezelfde middag nog kon ik naar de apotheek voor antibioticazalf. En mijn zoon had een verdacht vlekje. Dus ik weer wat foto's opgestuurd en dat bleek gelukkig niets ernstigs te zijn."

'Een verademing'

Spakman ziet het online systeem als 'een verademing'. "Het is snel, laagdrempelig en als je niet naar de praktijk hoeft, is dat ook heel erg fijn. Je zit liever niet in de wachtkamer als dat niet hoeft. Het is toch weer een flinke rit op en neer en ik heb een gezin dus dan hoef je ook niet alles en iedereen hiernaartoe mee te nemen."
Patiënt leest folder voor digitale triage in de wachtkamer van de huisarts
Patiënt leest folder voor digitale triage in de wachtkamer van de huisarts © Omroep Zeeland
Samandar zou het alle collega-huisartsen aanraden. "Ik ben er heel erg tevreden over. Ik denk dat iedere huisarts er voordeel van heeft." Spakman beaamt dat. "Ik zeg als patiënt dat álle huisartsen in Zeeland ook dit systeem zouden moeten gebruiken. Liever vandaag dan morgen. Het is ideaal, echt een uitkomst. Het had al veel eerder gemogen!"

Huisartsentekort

De reden dat ook verzekeraar CZ hoopt dat meer Zeeuwse huisartsen overgaan op digitale triage is dat het kan helpen om het oplopende huisartsentekort het hoofd te bieden. Dat tekort is volgens Jorien Esser van CZ een groot probleem.
"Binnen vijf jaar bereikt de helft van de Zeeuwse huisartsen de pensioengerechtigde leeftijd", aldus Esser. "Dat terwijl de zorgvraag in Zeeland in die periode alleen maar toeneemt. Dat komt door toenemende vergrijzing en ouderen die langer thuis blijven wonen, en dat zorgt weer voor complexere zorgvragen aan de huisartsen."

Vernieuwende oplossingen

Esser begeleidt huisartsen bij het zoeken naar vernieuwende oplossingen voor deze en andere problemen. Ze heeft er goede hoop op dat dit systeem hieraan bijdraagt.
"Je ziet dat een huisarts minder tijd kwijt is, dus kan hij wellicht ook meer patiënten aannemen", aldus Esser. "Maar je ziet vooral ook dat er per patiënt meer ruimte is voor persoonlijke aandacht. Wat zorgt voor een betere kwaliteit van zorg en ook meer werkplezier van de huisarts."

Negatieve connotatie

Toch zijn er mensen die digitale zorg helemaal niks vinden. Zo bleek uit een enquête van patiëntenorganisatie Zorgbelang Zeeland dat een meerderheid van de Zeeuwse zorggebruikers meer digitale zorg niet ziet zitten. En ook huisartsen zijn vaak nog wat huiverig, merkt Samandar als hij het onderwerp met collega's bespreekt.
Esser snapt dat wel. "Het is voor iedereen even wennen als er iets nieuws komt. Maar we zijn er op andere gebieden wel al aan gewend om dingen digitaal te doen, door online een vakantie te boeken of je bankzaken online te regelen, dus ik zie niet in waarom we er niet aan kunnen wennen om dat ook bij de huisarts te doen."