Hackers krijgen geen kans om slimme bruggen op afstand te bedienen

Rijkswaterstaat is bezig nog voor de zomer de laatste bruggen in Zeeland op afstand bedienbaar te maken. Dat gebeurt dan voortaan vanuit de nautische centrale in Terneuzen. De brug van Sluiskil is in maart aangepakt, die van Sas van Gent wordt vanaf half mei omgebouwd. Om te voorkomen dat derden de bediening op afstand over zouden kunnen nemen, worden de bruggen ook nog eens 24/7 in de gaten gehouden.
Hackers krijgen geen kans om slimme bruggen op afstand te bedienen
Volgens Rudi Adam van Rijkswaterstaat wordt niets aan het toeval overgelaten om te voorkomen dat kwaadwillenden de brugbediening over zouden kunnen nemen. "Rijkswaterstaat heeft een aantal zichtbare en onzichtbare maatregelen genomen om cybercrime tegen te gaan. Onderdeel daarvan is het eigen Security Operation Center in Delft. Zij monitoren continue of er geen vreemde zaken gebeuren."

Uit zichzelf bewegende muis

De operators in de nautische centrale in Terneuzen hebben allemaal training gehad over cybersecurity. "Als ze bijvoorbeeld zouden zien dat hun muis beweegt, zonder dat ze daar zelf aan zitten, dan moet dat een trigger zijn die aangeeft dat er niets niet klopt", zegt Adam.
Mocht onverhoopt toch worden ingebroken op het digitale bedieningssysteem dan is Rijkswaterstaat ook daarop voorbereid, vervolgt Adam. "Alle bediening is dubbel uitgevoerd. Dat betekent bediening op afstand, maar ook op de bruggen zelf. Daar staat een exacte kopie van de bediening."
In Zeeland heeft Rijkswaterstaat twee nautische centra; een in Terneuzen en een op Neeltje Jans. Vanuit Terneuzen worden de bruggen van Sluiskil en Sas van Gent (binnenkort) bediend en de drie sluizen van Terneuzen.
Het Topshuis op Neeltje Jans heeft de bediening van de Oosterscheldekering, de Bergse Diepsluis, de Grevelingensluis, de Roompotsluis, de Zandkreeksluis en de Kreekraksluizen.
Als er iets gebeurt in de nautische centrale Terneuzen, dan kan de nautische centrale op Neeltje Jans alles overnemen en andersom.
Bediening op afstand is veiliger volgens Adam. "Je ziet meer dan een brugwachter ter plekke. Die had een paar camera's ter beschikking, maar niet zoveel als nu staan opgesteld. De zogenaamde dode hoeken onder het vaste gedeelte onder de brug zijn nu bijvoorbeeld wel inzichtelijk. daar had een brugwachter geen compleet zicht op."
Door alle bruggen en sluizen vanaf een plek te bedienen is sneller inzichtelijk of alles naar wens verloopt. "Uiteindelijk gaat het erom de vaarweg zo optimaal mogelijk te maken voor de beroepsvaart. Tijd is geld", aldus Adam.
Een schip vaart voorbij de brug van Sluiskil
Een schip vaart voorbij de brug van Sluiskil, te zien vanuit het controlecenter © Omroep Zeeland