Van vloedgolf tot heftige vastloper: tientallen incidenten met schepen in Zeeuwse wateren

Een schip besturen, lang, kort, groot of klein, het blijkt nogal een kunst. En daarom zijn wij even in onze archieven gedoken en wat blijkt? In de afgelopen vijf jaar verschenen er meer dan zestig artikelen over 'maritieme incidenten' op onze website. Geen aantal waar we als Zeeuwen trots op moeten zijn, maar het leverde wél bijzondere beelden op. Daarom de meest opmerkelijke op een rijtje:
vastgelopen containerschip Jupiter
Vastgelopen containerschip Jupiter bij Bath in 2017 © Omroep Zeeland
Of het nou gaat om een vastloper, een aanvaring tegen een sluis, of een zeilboot die omkapt door de harde wind, er gebeurt van alles op de Zeeuwse wateren. De aanleiding van dit artikel was natuurlijk het schip dat na een aanvaring met een ander schip tegen de Westsluis in Terneuzen aan voer. Een schipper heeft het incident gefilmd:
Aanvaring sluizen Terneuzen gefilmd door schipper
Tijd om iets verder terug in ons archief te gaan. Weten jullie nog dat in juni 2019 twee schepen langs de boulevard in Vlissingen voeren en een vloedgolf veroorzaakten? Zeker zeven mensen werden volgens de politie het water in getrokken. Rien Schrier filmde de golf vanuit zijn woning:
Schepen varen natuurlijk op en af over de Oosterschelde en Westerschelde. Mooi voor ons, maar voor de dieren in het Zeeuwse water wat minder. Op 27 juli vorig jaar nam een zeeschip dat onderweg was naar de haven van Terneuzen een gewone vinvis mee. Het 15-meter-lange dier was op de bulb van het schip terechtgekomen en leefde niet meer.
Zeeschip sleurt gewone vinvis de sluizen van Terneuzen in
Ook zijn er verhalen die niks te maken hebben met de vaarskills van de kapitein, of het onderwaterleven in onze provincie. Soms kun je er als bemanning gewoon niks aan doen.
Zoals het incident met het Russische schip Kuzma Minin. Dat schip kwam op 12 mei 2018 aan de ketting te liggen in de Massagoedhaven in Terneuzen en heeft daar zeven maanden gelegen. De rederij had financiële problemen en daarom werden alle schepen wereldwijd aan de ketting gelegd.
'Zo'n schip heeft een kilometer nodig om tot stilstand te komen'
Heb je de video hierboven al bekeken en ken je het verhaal erachter nog? In augustus 2017 liep bij Bath de CSCL Jupiter vast. De vooroever bij Bath raakte enorm beschadigd. Dat zag er zo uit:
Dit zijn de sporen die de CSCL Jupiter achterlaat in Bath
We ronden af met een incident uit 2019. Bij dit incident raakten vier passagiers en één bemanningslid van een cruiseschip lichtgewond. Het cruiseschip en een tanker kwamen op de Westerschelde met elkaar in aanvaring. Beide schepen liepen flink schade op, maar hadden geen lekkage.
Naar aanleiding van dit incident krabden de nautische autoriteiten zich achter de oren. Nu is er een handleiding voor rederijen die niet bekend zijn met een van de drukst bevaren wateren ter wereld.
Cruiseschip wordt geïnspecteerd na aanvaring op de Westerschelde