Vervoersdeskundige over Zeeuws ov: 'Ik zie niet vaak dat er in een gebied zo weinig aanbod is'

Uniek voor Nederland! Zo is donderdag de proef omschreven die Zeeland de komende jaren gaat uitvoeren op het gebied van openbaar vervoer. De provincie hield in Vlissingen een symposium over Slimme Mobiliteit om het openbaar vervoer in Zeeland te verbeteren. En dat er iets moet gebeuren, is geen overbodige luxe, vinden deskundigen.
verkeersdeskundige Geert Kloppenburg
Verkeersdeskundige Geert Kloppenburg © geertkloppenburg.nl
Het openbaar vervoer in de provincie moet op de schop, omdat er voor het busvervoer een concessie ligt tot 2025, en het de vraag is of er weer een vervoerder te vinden is voor een dunbevolkte provincie als Zeeland. De provincie gaat tot 2025 proeven doen, waarbij ook kleinere bussen en deeltaxi's worden ingezet om dorpen bereikbaar te houden.

Door de bodem zakken

Tijdens het symposium hekelde vervoerskundige Geert Kloppenburg het openbaar vervoer in Zeeland. In de zaal zaten naast gedeputeerde Harry van der Maas en ambtenaren ook verkeerswethouders van een aantal Zeeuwse gemeenten. Kloppenburg reisde voorafgaand aan het symposium door onder meer Zeeuws-Vlaanderen, en merkte dat er daar na achten 's avonds amper nog een bus reed. "In Zeeuws-Vlaanderen zakken ze door de bodem", aldus Kloppenburg. "Voor de oudere doelgroep, studenten en mensen die geen auto hebben is er niks. Ik heb me afgevraagd wat hier de ondergrens is. Ik zie niet vaak in Nederland dat er in een gebied zo weinig aanbod is."
Vervoersdeskundige Geert Kloppenburg schrikt van het aanbod in het openbaar vervoer in Zeeuws-Vlaanderen.
Onder de noemer Slimme Mobiliteit wil de provincie samen met onder meer de gemeenten een netwerk ontwikkelen, waardoor de kleine kernen ook 's avonds en in het weekend beter bereikbaar zijn. De reis van de passagier wordt daarvoor 'in moeilijke uren' desnoods een bundeling van allerlei vormen van vervoer zoals deeltaxi's, kleine bussen maar soms ook de trein. Een proef die nog nooit eerder in Nederland gedaan zou zijn. "Het openbaar vervoer moet in Zeeland een volwaardig alternatief voor de auto worden", aldus gedeputeerde Harry van der Maas.

Telefonisch bereikbaar

Een mobiliteitscentrum moet gaan puzzelen welke vormen van vervoer op welke eiland bij elkaar passen en op elkaar kunnen aansluiten. Reizigers krijgen de verschillende mogelijkheden te zien via een app. Medewerkers van het mobiliteitscentrum zijn ook telefonisch bereikbaar voor mensen die niet goed overweg kunnen met de app.
Kritiek vervoersplan provincie Terneuzen lijn 20 bus Goes
Lijn 20 in Terneuzen richting Goes © Omroep Zeeland
De nieuwe vorm van vervoer moet ervoor zorgen in Zeeland dat kleine kernen ook 's avonds en in het weekend bereikbaar blijven. "Op zich hebben we het voor scholieren en forenzen goed geregeld", stelt Van der Maas, die de zaal er tijdens het symposium ook aan herinnerde dat er weer een snelle trein van en naar de Randstad rijdt na intensieve onderhandelingen tussen Zeeland en de NS.
Wethouder Corniel van Leeuwen van de gemeente Tholen verwacht veel van de proef met het openbaar vervoer in Zeeland.