'Sluis Terneuzen duur en minder rendabel dan gehoopt: geen rekening gehouden met klimaatdoelen'

Het Rijk heeft bij de aanleg van de sluizen in Terneuzen en IJmuiden geen rekening gehouden met de klimaatdoelen van Parijs. Er is geen rekening gehouden met de dalende vraag naar fossiele brandstoffen. Deze stoffen zouden veel vervoerd worden door de sluizen en hadden veel geld moeten opleveren om de kosten van de projecten te dekken. Dat blijkt uit onderzoek van platform Investico voor Trouw en De Groene Amsterdammer.
Nieuwe sluis Terneuzen
Bij de bouw van de Nieuwe sluis in Terneuzen © ANP
In de financiële onderbouwing van de sluizen is rekening gehouden op de grote doorvoer van kolen en olie tussen 2020 en 2040, zonder deze stroom zou het aanleggen van de sluizen niet rendabel zijn. Maar die fossiele brandstoffen gaan juist steeds meer in de ban vanwege het klimaat.
De afgelopen twee jaar is een kwart minder fossiele brandstof verscheept over het Noordzeekanaal door de energietransitie. 'Als de energietransitie slaagt hebben de bijna twee miljard euro kostende zeesluisprojecten niet veel zin gehad', luidt de conclusie.
De Nieuwe sluis in Terneuzen wordt aangelegd zodat grotere schepen naar Gent kunnen varen. De bouw van de sluis kost 934 miljoen euro, Vlaanderen draait op voor het grootste deel van de kosten, Nederland betaalt 190 miljoen euro.