Bewoners in pyjama op straat na brand Goes: 'Rook nam constant toe'

Met enkel een tas in de hand staan Kitty Speliers en Rowin de Ridder in pyjama voor hun appartement aan de Valckeslotlaan in Goes. Ze lagen na de nachtdienst van Kitty nog in bed toen het brandalarm vanmiddag afging: "Je ligt lekker te slapen en plotseling moet je je kleren aandoen en ruik je rook. Je hebt wel direct overlevingsdrang. Ik was niet gelijk in paniek, maar vond het wel heel erg eng. Je kunt nergens naartoe en je moet wachten tot iemand anders jou redt", vertelt Kitty.
Brand Goes
Bewoners zijn uit hun appartement aan de Valckeslotlaan geëvacueerd © HV Zeeland
Kitty en Rowin wonen op de derde verdieping van het appartementencomplex. In de berging van het complex ontstond rond 14.00 uur brand. Al snel stond de rook ook bij hen in de gang: "Je zag helemaal niks meer. Toen we de voordeur openden, was het onmogelijk om nog naar beneden te gaan. Dus toen zijn we maar op het balkon gaan staan. Daarna was het wachten op de brandweer. De rook nam constant toe en je voelde je machteloos", legt Rowin uit.

Paspoort vergeten

In alle haast had hij weinig tijd om spullen mee te nemen: "We hebben snel wat belangrijke en waardevolle spullen bij elkaar verzameld. Ik heb vooral elektronica meegenomen zoals m'n werklaptop waar veel foto's op staan. Maar m'n paspoort ligt nog binnen. We hebben in juni een vakantie geboekt, dus nu is het de vraag hoe dat paspoort eruit ziet en of ik daar nog mee kan reizen."
Uiteindelijk werd het stel door de brandweer gered vanaf hun balkon: "We moesten over het balkon in het karretje van de brandweer. We zijn gelukkig veilig naar beneden gekomen", zegt Kitty.
Kitty Speliers en Rowin de Ridder vertellen over hun evacuatie
Volgens officier van Dienst Marco Tramper was het eerst onduidelijk of er nog mensen in het brandende gebouw aanwezig waren: "We hebben nog gezocht maar er was niemand. We hebben drie mensen gered via de achterzijde en door het portiek uit het complex. In totaal zijn er acht appartementen die op dat trappenhuis aangesloten zijn."
Brand Goes
Bewoners kijken toe hoe hun appartement in rook opgaat © HV Zeeland
Het is nog niet duidelijk of de bewoners vannacht alweer in hun woning kunnen slapen. "Ik vermoed van niet", stelt Tramper, "maar daar durf ik geen uitspraken over te doen. We meten nu of er binnen nog koolmonoxide hangt. Dat is giftig. Wanneer wij niets meer meten, dragen we het over aan Stichting Salvage (een stichting die gedupeerden na een brand ondersteunt, red.)."