Autoberger Erwin Koole: 'Ze lopen soms zo de snelweg op na een ongeluk'

Dit jaar zijn er in Zeeland veertien mensen omgekomen in het verkeer. Over heel 2021 waren dat er elf. Bij ongelukken wordt de weg weer vrijgemaakt door een bergingsbedrijf. Bijzonder werk, want niet alleen moet de ravage op de weg worden opgeruimd, de bergers treffen vaak ook totaal ontredderde slachtoffers aan.
Autoberger Erwin Koole: 'Ze lopen soms zo de snelweg op na een ongeluk'
Mark Kuzee zit aan de telefoon als we bergingsbedrijf Kuzee in Ritthem bezoeken. Er is net een melding binnengekomen van een auto in Middelburg die zich heeft vastgereden op een betonblok. "Dat soort meldingen krijgen we heel vaak", vertelt Mark. ''Ik stuur dan een takelwagen die kant op om de auto op te halen. In dit geval gaf de politie aan dat de auto niet meer rolt, dus niet meer zelf kan rijden."

Alarmerend geluid

Mark pakt zijn telefoon en laat een alarmerend geluid horen. "Als we dit horen, vliegen we weg, want dan is er iets op een hoofdweg zoals de snelweg, gebeurd. Niet iedere berger is geschikt voor dat soort zaken. Daarom hebben we een select groepje bergers dat daarvoor gecertificeerd is en op de heftigere meldingen af kan gaan. Zij lopen al jaren mee en hebben alles wel gezien."
Zeeuwse bergingsbedrijven
Deze bergingsbedrijven zijn actief in Zeeland © Omroep Zeeland
Een van die bergers is Erwin Koole "Ik werk ruim 25 jaar bij Kuzee. Op mijn takelwagen hebben ze zelfs een krans met het cijfer 25 gezet." We rijden mee met Erwin om een auto naar de plaatselijke garage in Borssele te brengen.
Bij de afslag naar het Sloegebied wijst hij naar een rotonde richting Middelburg. "Ruim twintig jaar geleden was hier een dodelijk aanrijding met een man en vrouw op een motorfiets. Die werden aangereden door een dronken bestuurder en kwamen te overlijden. Daar moet ik nog regelmatig aan denken als ik hier langsrijd."
In Zeeland is een aantal bergingsbedrijven actief. Op Walcheren, Zeeuws-Vlaanderen en een deel van de A58 zit Kuzee. Op Noord- en Zuid Beveland doet De Moor de bergingen. Istarland uit Oosterland zit op Schouwen-Duiveland en doet een deel van de N57, N59 en N256. Varamo uit Breskens heeft een deel van de N61, tot Biervliet. Eijk uit Gilze heeft het deel van de A58 tussen Yerseke en Noord-Brabant.
Zij hebben allemaal een rayon, een deel van Zeeland, waarbinnen zij kunnen worden opgeroepen door de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Helmond.
Erwin legt uit dat hij en zijn collega-bergers vaak als eersten bij een pechgeval of ongeluk aankomen, soms nog voor andere hulpdiensten. "Op de snelweg zorgen we er allereerst voor dat de plek veilig wordt gesteld, dus zetten we onze wagen ervoor", legt Erwin uit. "Als we uitstappen komt het regelmatig voor dat mensen helemaal van slag zijn en als een kip zonder kop rondlopen."
Bergingsbedrijf Kuzee
Erwin Koole aan het werk als berger op de Zeeuwse wegen © Omroep Zeeland
"Het is wel eens gebeurd dat ik iemand in zijn kraag moest grijpen omdat hij zomaar de snelweg op wilde lopen om een knipperlicht of een ander onderdeel op te rapen van de auto", aldus Erwin. "Maar de mensen beseffen gewoon niet dat het verkeer met honderd voorbij kan komen. En dan ben je kansloos."

De rust bewaren

Het is dan ook zijn eerste taak om de mensen gerust te stellen. "We zijn half psycholoog in dit soort situaties", vervolgt Erwin. "Het belangrijkste voor ons is gewoon de rust te bewaren. Vaak kalmeren de mensen dan ook. Tegen die tijd zijn de echte hulpverleners vaak al ter plekke en nemen het dan over."
Dan kan zijn echte werk beginnen. "Ook dat kan soms wel even duren, afhankelijk van het ongeluk", zegt Erwin. "Als er eerst een analyse moet worden gemaakt door de verkeersongevallendienst, dan kan het best even duren. Dan helpen we met andere dingen, zoals verkeerskegels zetten, of als een dak open geknipt moet worden, dat helpen wegdragen. Er is altijd wel iets te doen voor ons."
Uiteindelijk zorgt Erwin er dan voor dat het voertuig wordt weggesleept en dat er niets meer te zien is van het ongeluk. ''Alleen vloeistoffen doet Rijkswaterstaat zelf. De rest doen wij", besluit Erwin. "Een mooi vak, ik zou niet anders willen doen. Geen dag is hetzelfde."