'Fiets komt altijd op het laatste plan!' Fietsersbond gefrustreerd over plannen Zanddijk
De Fietsersbond is uitermate ontevreden over het plan dat de provincie heeft gemaakt voor de vernieuwing van de weg over de Zanddijk. De verkeersituatie voor fietsers zou 'onverantwoord en levensgevaarlijk' worden, vindt de Afdeling Beveland van de bond.
De route Zanddijk-Molendijk, de N673, is de verbinding tussen de A58 en Yerseke. Het is al jaren een gevaarlijke weg waar veel ongelukken gebeuren. Er waren verschillende opties mogelijk zoals een compleet nieuwe weg aan de oostkant van het vissersdorp, maar in juni koos het provinciebestuur voor verbreding en aanpassing van de bestaande weg.
Ontevredenheid
Tot ontevredenheid van de Afdeling Beveland van de Fietsersbond, die op 28 juni een brief op hoge poten stuurde aan Provinciale Staten van Zeeland. Een citaat: "Fietsers worden zogenaamd beschouwd als volwaardige verkeersdeelnemers, maar eerst wordt er gedacht aan een oplossing voor het (vracht)autoverkeer en daarna wordt er ook gekeken of er niet al te veel problemen zijn met het fietsverkeer."
Deze week kwam vier belanghebbenden bij het projectplan hun verhaal doen bij Provinciale Staten. Zij mochten inspreken bij de commissie Economie. Een van hen was Jan Paul van Hoven van de Afdeling Beveland van de Fietsersbond. Hij lichtte de brief toe:
"Het is net of wij niet bestaan. In het najaar van 2019 ben ik op hoorzittingen geweest in Yerseke en in januari 2020 hebben we ook al een brief geschreven aan de provincie. Maar wij hebben nog nooit een reactie van de provincie gehad"
Het is de bedoeling dat aan de westkant van de Zanddijk een parallelweg komt waar de fietsers overheen moeten. Maar de Fietsersbond maakt hier gehakt van.
Levensgevaarlijk
Van Hoven: "Er komt een parallelweg waar je moet opkijken tegen een damwand. Als je daar fietst dendert een jonge boer met een tractor of een chauffeur met een grote vrachtauto je dan voorbij. Dat is levensgevaarlijk met die grote machines." Aangezien er geen berm komt maar een damwand is uitwijken onmogelijk, stelt de bond in haar brief: "Een volkomen onverantwoorde en levensgevaarlijke oplossing waarvan wij dachten dat overheden die niet meer zouden toepassen anno 2022."
Gedeputeerde Harry van der Maas antwoordde dat de tekeningen met de fietspaden later nog worden verduidelijkt. Ook is het plan nog niet in de ontwerpfase.
Een andere inspreker was René Reijngoudt van de Actiegroep Zanddijk. Reijngoudt woont langs de route en werkt als leidinggevende bij een grote wegenbouwer. Over het projectplan zei hij:
"We staan aan vooravond van een slechte, cruciale beslissing voor de bereikbaarheid van Yerseke en omgeving. Technisch blijkt het onmogelijk te zijn." De omwonende beweert bovendien dat de provincie haar huiswerk niet heeft gedaan. "Ik heb vandaag geprobeerd cruciale risico's bloot te leggen. Ik hoop dat ze daar hun voordeel mee doen en het tij keren."
Denigrerend, maar toch blij
Later tijdens de vergadering reageerde Van der Maas op Reijngoudt: "De denigrerende manier waarop Reijngoudt dingen poneert die totaal niet kloppen, vind ik vervelend." Wel gaf de gedeputeerde aan blij te zijn met alle insprekers om de dialoog gaande te houden.
Als alles volgens plan verloopt, kan in 2025 begonnen worden met de werkzaamheden. In 2027 moet de nieuwe weg klaar zijn.