Het is tijd voor iets nieuws in mosselland: 'De jeugd moet aan het zwarte goud'

De mossel moet gaan vernieuwen. Dat gaf de mosselsector vandaag aan tijdens de opening van het seizoen van de bodemcultuurmosselen. Mosselen moeten een jonger publiek gaan aanspreken en daarom op een andere manier gepresenteerd worden. Een eerste aanzet daartoe werd vandaag al gegeven door de presentatie van een mosselburger.
Opening mosselseizoen 2022 mosselburger
De mosselburger moet de harten van de Zeeuwse jeugd veroveren © Omroep Zeeland
De mosselsector laat ook een onderzoek doen door de HZ University of Applied Sciences en Wageningen Economic Research en dat is volgens Addy Risseeuw, de voorman van de mosselsector, hard nodig: "Mosselen worden vooral door een ouder publiek gegeten. We hopen met de resultaten een nieuwe markt aan te boren. Uit dat onderzoek moet komen welke keuzes mensen voor hun eten maken en waarom ze dat doen. Wij kunnen daar dan op inspelen."

Jan Boskamp lust ze weer rauw

De aftrap van het mosselseizoen leek grotendeels op hoe het ieder jaar gaat. De eerste sleep werd symbolisch boven gehaald. Want de bodemcultuurmosselen worden op veel plaatsen al meer dan week verkocht. Aan boord van de YE-100 werden de net opgeviste mosselen in ontvangst genomen door televisiepersoonlijkheid Jan Boskamp die ambassadeur is van de schelpdieren. En zoals ieder jaar was hij weer enthousiast:"Jongens, de smaak is raak. Ze zijn weer werelds."

Seizoensopening populair bij Belgen

De Belgische media waren wederom in grote getale naar Yerseke gekomen en zij konden aan boord zien hoe hun landgenoot Denis Meyers een mosselvlag maakte. Die vlag ging mee op de YE-30 waar de eerste mosselen vandaan kwamen. Meyers is in België een bekende streetart kunstenaar die bijvoorbeeld al projecten deed met een glas van een bekend 'Duivels' biermerk.
Belgische media komen steevast naar de officiële opening, omdat mosselen erg populair zijn bij onze zuiderburen. Ruim twee derde van de opgeviste Zeeuwse mosselen gaat naar België toe.
Ondanks dat het afgelopen seizoen goed was, zowel qua hoeveelheden als prijs gaat de mosselsector nu echt de uitdaging aan om jongeren aan zich te binden. De laatste jaren is er al een kleine verbetering te zien door bijvoorbeeld acties met influencers die jongeren aanspreken. Maar ook in de presentatie moet iets veranderen. Uit het grote onderzoek moet komen hoe ze dat het beste aan kunnen pakken.
Er komt verder een meerjarige campagne: 'Doe de Mossel'. Addy Risseeuw: "Dat is geïnspireerd op de jaren 70 discohit Do the Hussle sporen wij consumenten aan hun maaltijd een lekkere duurzame twist te geven door hun pasta, curry of salade eens met mosselen te maken."

Duurzame mosselburger

Een eerste voorbeeld daarvan is de mosselburger. Zeeuwse kunstenaar Rem van den Bosch heeft dit vorig jaar al ontwikkeld maar nu wordt hij ook echt in productie genomen. "Deze zomer zijn ze te koop bij allerlei grote festivals in het land en bij strandpaviljoens. We willen dit vooral aanbieden als een duurzaam alternatief voor een normale burger van bijvoorbeeld rundvlees."
Het seizoen voor de bodemcultuurmosselen is officieel weer begonnen
Afgelopen jaar was qua opbrengsten een goed jaar voor mosselkwekers. Er werd bijna 34 miljoen kilo opgevist en de gemiddelde prijs per kilo was ongeveer twee euro. Dat is een hogere prijs dan voorgaande jaren.
Voor dit jaar hoopt de sector op ongeveer dezelfde hoeveelheid mosselen. Volgend jaar wordt dat waarschijnlijk een ander verhaal volgens Risseeuw: "De stormen Dudley, Eunice en Franklin hebben aanzienlijk huisgehouden op de mosselkweekpercelen. Met name op de Waddenzee. Dat zal effect hebben op het seizoen 2023. Omdat met name kleine mosselen uit 2021 zijn weggespoeld, en het zaad van 2021 is bedoeld voor de oogst van 2023."

Grote stap in duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid moet de mosselvisserij komend jaar ook een grote stap gaan maken. Al jaren geleden is afgesproken dat er stap voor stap meer zaad via MZI's (mosselzaadinvanginstallaties) gewonnen moet worden en minder van de bodem. Komend jaar moet dat ongeveer vijftig procent zijn. Dus ongeveer twintig miljoen kilo mosselzaad moet van de MZI's komen. De kweker moeten daarvoor ongeveer vijf tot zes miljoen euro investeren. Een derde daarvan komt van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit.