Containerreus breekt record, 'maar het viel best wel tegen'

Bijna geruisloos schoof de MSC Diletta vanmorgen over de Westerschelde. Het was niet de lengte, niet de breedte en ook niet het aantal containers wat de passage zo bijzonder maakte. Het bijzondere zat onder water. Want met 15,90 meter diepte was het diepst stekende schip dat over de Westerschelde voer.
Record verbroken op de Westerschelde: containerreus vaart voorbij
Wie het schip wilde zien, moest er vroeg bij zijn. Om 06.30 uur kwam de loods aan boord bij de Wandelaar, een gebied voor de Belgische kust. Rond 08.30 uur was het schip voor het eerst te spotten voor de Zeeuwse kust toen het via Cadzand en de rede van Vlissingen de Westerschelde op voer richting Antwerpen.

Dertien in een dozijn

Bij Ritthem trok het schip niet veel bekijks. Alleen Martijn met zijn zoon Joël waren speciaal naar de havendam gekomen om het schip voorbij te zien trekken. En ook al wisten ze dat het record zich onder water afspeelde, viel het toch tegen. "Het is een mooi schip, maar je ziet er niet veel bijzonders aan. Het is hetzelfde als alle andere schepen eigenlijk", vat Martijn het samen. "Maar hij is vrij nieuw dus dat vond ik ook wel leuk om te bekijken."
Enkele tientallen mensen waren naar de pier van Hansweert gekomen om het schip van dichtbij te bekijken:
Bij Hansweert trok het schip enkele tientallen belangstellenden
Ook Joël is ook niet omver geblazen door het record. "Mijn vader vroeg of ik mee wilde, en ik had toch niks te doen dus ging ik mee", maar een nuttige tijdsbesteding vindt ie het niet. "Ik had wel verwacht dat ie wat groter was."

Onderdeel van een proef

Waar het schip geen grote indruk heeft achtergelaten op vader en zoon, is de passage voor de haven van Antwerpen wel belangrijk. De haven wil namelijk meer van dit soort schepen gaan ontvangen. Tot vorig was de maximale toegestane diepgang van schepen 15,5 meter.
Dat wordt nu met zes proefvaarten opgevoerd naar 16 meter. De proef van vandaag is de voorlaatste fase van deze test. Het verschil van 5 decimeter betekent dat schepen tot 1.000 standaardcontainers (TEU) extra kunnen meenemen over de Westerschelde. Tegen het einde van het jaar volgen nog twee proefvaarten met schepen die 16 meter diep steken.
Het is niet zo dat er tussen de onderkant van het schip en de bodem van de Westerschelde maar enkele centimeters speling zat. De vaargeul van de Westerschelde is minimaal 20 meter diep en op sommige plekken dieper.
MSC Diletta
De MSC Diletta bij Kruiningen © Sjaak van Loo
Volgens het scheepvaartregelement mogen schepen die over de Westerschelde varen niet dieper steken dan 16 meter. De 15,90 meter diepte van de MSC Diletta is dus op het randje. Om de doorvaart over de Westerschelde zo veilig mogelijk te laten verlopen voeren er twee sleepboten mee met het schip, die konden ingrijpen als het mis dreigde te gaan. Maar dat is niet gebeurd, en rond 13.00 uur kwam het schip aan in de haven van Antwerpen.
Het schip blijft volgens planning tot donderdagavond in Antwerpen liggen. Het vertrekt daar dan rond 22.00 uur 's avonds.

De MSC Diletta in cijfers

De MSC Diletta is een nieuw containerschip en sinds vorig jaar in de vaart. Het schip is 399,77 meter lang en 61,04 meter breed. Ter vergelijking: De grootste containerschepen ter wereld - het is een serie van zeven schepen - zijn 13 centimeter langer en 46 centimeter breder dan de MSC Diletta. Ook qua maximaal aantal containers (TEU) overtreft het schip niet de grootsten der aarde. Want waar het grootste schip, de Ever Alot, er 24.004 kan vervoeren, komt de MSC Diletta niet verder dan 23.964.