Zeeland moet de proteïnedelta van Nederland worden

We moeten er met z'n allen aan geloven: de eiwittransitie. Klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar het resultaat ervan ligt al regelmatig op je bord in de vorm van bijvoorbeeld mosselen of een stukje vegavlees. Zeeland zou voorop kunnen lopen in dit hele proces. Sterker nog, dat doen we al een beetje. "Op het veld staan de gewassen al en de marine-eiwitten hebben we ook."
Nieuwe bonen
In Zeeland worden al kikkererwten geteeld © Omroep Zeeland
"Dat kan niet goed blijven gaan", zegt Johan Dourleijn van netwerkbureau FoodDelta Zeeland verwijzend naar klimaatverandering. "Het is niet iets vrijblijvends. We moeten met elkaar ons patroon van leven en de manier waarop we eten aanpassen." De eiwittransitie - van vlees naar duurzame en groene alternatieven voor eiwitten - kan daar een rol in spelen, betoogden Dourleijn en Jos Hugense, directeur van Meatless in Goes, vandaag in het radioprogramma De Zeeuwse Kamer:
Zeeuwse Kamer over eiwittransitie
Zij denken daarbij aan eiwitbronnen op het land - denk aan gewassen als de veldboon, de bruine boon, kikkererwt, granen, paddenstoelen - maar ook in de zee, zoals zeewier en mossels. Meatless uit Goes is daar al volop mee aan de slag door van verschillende granen en peulvruchten plantaardige vleesvervangende vezels te produceren, waar voedselproducenten vleesvervangers van maken.
FoodDelta Zeeland is een netwerk van bedrijven, kennisinstellingen en overheden in Zeeland die samenwerken aan en voor de toekomst. "Samen hebben we de ambitie om vanuit ons krachtige verleden in food Zeeland verder te ontwikkelen tot innovatieve voorbeeldregio voor de toekomst", staat op de website te lezen. De eiwittransitie vormt daarin een belangrijk thema. Het gaat om bedrijven uit de hele voedselproducerende keten, van 'grond tot mond'.
Meatless uit Goes is één van die bedrijven. Het bedrijf produceert plantaardige vleesvervangende vezels. Dat doet het bedrijf al jaren. "Wij begonnen in een tijd dat het nog niet zo bekend was", zegt directeur Jos Hugense. "We behoren tot de pioniers."
Ook andere bedrijven zijn bezig met de eiwittransitie. Volgens Dourleijn zou de hele voedselketen een omslag moeten maken - van grond tot mond - om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. De boer die de eiwitrijke gewassen teelt, de horecaondernemer die de gerechten op z'n menukaart verduurzaamt, de supermarkteigenaar die vleesvervangers een prominentere plaats geeft... Iedereen kan wat doen.

'Gooi ook eens wat vleesvervangers op de bbq'

Uiteindelijk moet het allemaal bijdragen aan het zo makkelijk mogelijk maken voor de consument. Want die is degene die z'n eetpatroon moet veranderen. "En dat is niet makkelijk", zegt Dourleijn. "We moeten mensen leren koken met alternatieve eiwitbronnen en het oude, vertrouwde los te laten."
Dat hoeft niet in één keer, maar kan in stapjes. Dourleijn: "Gooi ook eens wat vleesvervangende producten op de barbecue." Hugense denkt dat plantaardige voeding in de toekomst onvermijdelijk is. "We moeten terug naar de verhouding van voor 1950 waarbij je 40 procent uit dierlijke producten haalt en 60 procent van je eiwitten uit planten. Dat is nu andersom. Dat houden we niet vol."