Eén bushalte per dorp moet toekomst zijn van Zeeuws openbaar vervoer: Burgh-Haamstede start met proef

Geen opstapplaatsen in meerdere straten of op het dorpsplein, maar één bushalte aan de rand van het dorp. Zo denkt de provincie Zeeland het openbaar vervoer rendabel te houden. Maar wérkt dit nieuwe vervoersplan en weten Zeeuwen de bushalte dan nog te vinden? Met die vragen start de provincie in januari een proef in Burgh-Haamstede.
Kim (31) ruilde de taxi in voor de bus
De streekbus van Connexxion rijdt volgend jaar niet meer door de kern van Bugh-Haamstede © Omroep Zeeland
Vanaf januari worden alle bushaltes in Burgh-Haamstede voor negen maanden gesloten. Er komt een zogenoemde mobiliteitshub aan de Kriekemeet, een straat aan de rand van het dorp, voor terug.

'Ik hoop dat mensen kritisch meekijken'

"Mijn ervaring is dat over het algemeen met dit soort onderwerpen, mensen zich eigenlijk pas echt gaan realiseren wat er gebeurt op het moment dat het speelt", reageert John van Veenhuizen van de dorpsraad in Burgh-Haamstede. "Daarom ben ik blij met de pilot en ik hoop dat mensen kritisch meekijken wat voor effect dat heeft op het lokaal en op eigen initiatief komen bij die bushalte."

Nieuw vervoerssysteem in Zeeland

De provincie Zeeland die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer werkt aan een nieuw vervoerssysteem. De basis daarvan wordt een netwerk van snelle buslijnen die enkel nog centrale haltes aandoen. Het systeem wordt aangevuld met kleinschalig flexvervoer zoals buurtbussen. In IJzendijke staat de bushalte al buiten het dorp. Maar daar is niet iedereen blij mee.
De gemeente Schouwen-Duiveland en de dorpsraad willen van de weg door Burgh-Haamstede een autoluw verblijfsgebied maken. Grote lijnbussen horen daar niet in thuis. Dat maakt het dorp geschikt voor de proef.
De gemeente investeert 70.000 euro in een ov-voorziening, een zogeheten mobiliteitshub, ter hoogte van de brandweerkazerne. Daar stopt de bus van Connexxion. Vanaf die locatie kunnen reizigers van en naar huis met hun eigen vervoer, maar er worden ook andere vormen van mobiliteit aangeboden zoals een deelauto.

Klanttevredenheid meten

Het doel van de proef is om de klanttevredenheid te meten, ervaringen op te doen en om na te gaan of de leefbaarheid verbetert als streekbussen uit de kern worden verbannen.
De provincie start eind 2024 Zeelandbreed met het nieuwe vervoerssysteem.