De vakantiedokter gaat digitaal - toeristen kunnen via app medisch probleem melden

Toeristen boven en onder de Westerschelde kunnen een medisch probleem voortaan ook via een app bespreken met een verpleegkundige. De Zeeuwse Huisartsen Coöperatie heeft de Medicoo app ingevoerd als aanvulling op de speciaal voor toeristen bedoelde vakantiehuisarts. De app is nodig om de druk op de huisartsen nog verder te verlichten.
App telefoon huisarts medicoo
Via de Medicoo app kun je je medisch probleem voorleggen aan een verpleegkundige © Omroep Zeeland
Via de app kunnen mensen met een verpleegkundige chatten of beeldbellen. De verpleegkundige kan zo nodig een huisarts verbonden aan Medicoo raadplegen. En moet een patiënt beter toch gezien worden door een huisarts, dan kan zij een afspraak regelen bij een huisarts in de buurt.
Huisarts Esther Dees uit Oostkapelle merkt in haar drukke praktijk al enig effect. "We merken dat de app de juiste patiënten naar ons doorstuurt', zegt zij, "En ik ben blij dat mijn assistenten minder telefoontjes krijgen. Zo kunnen wij onze eigen patiënten meer zien."
Er komen steeds meer toeristen en we werken al zeventig uur per week, we moeten kijken naar oplossingen
Esther Dees, huisarts
De reden dat de huisartsen overgaan op digitale triage is het oplopende huisartsentekort. Dat tekort is een groeiend probleem. De helft van de Zeeuwse huisartsen gaat binnen vijf jaar met pensioen.
Tegelijk is er meer huisartsenzorg nodig vanwege de toenemende vergrijzing. Ouderen blijven langer thuis wonen en hebben vaak complexere medische problemen. Tegelijkertijd stijgt het aantal toeristen. De prognose is dat het toerisme in tien jaar met meer dan vijftig procent zal stijgen.
Huisarts over app: 'Noodzakelijk om te kijken naar oplossingen'
Huisarts Esther Dees weet met haar praktijk in Oostkapelle als geen ander wat de zomerdrukte betekent. "Er zijn drie keer zoveel inwoners nu. Wir sprechen jeden Tag Deutsch", lacht zij. Nog meer drukte kunnen de huisartsen niet aan. "Huisartsen werken al zeventig uur per week, als je alle weekenddiensten en nascholingen meetelt", zegt Dees, "We moeten echt kijken naar oplossingen."
Dees merkt dat mensen aan de digitale triage moeten wennen. "Mensen vinden het vreemd en vragen 'Via een app?' en 'Geen direct contact?'. Ik denk dat het ook niet voor iedereen geschikt is."
Ik denk dat we op een gegeven moment niet meer zonder kunnen
Esther Dees, huisarts
Maar dat de digitalisering van de huisartsenzorg zal toenemen, daar is ze van overtuigd. "Ik denk dat we op een gegeven moment niet meer zonder kunnen." Of het precies deze app zal zijn met deze mogelijkheden of iets anders, de zorg zal veranderen. "Vroeger hadden we allemaal contant geld en nu loopt iedereen met een plastic pasje. Er gaat wat veranderen, daar ben ik van overtuigd."
Als de ervaringen met de Medicoo-app deze zomer positief zijn, overweegt de Zeeuwse Huisartsen Coöperatie de app ook te gaan uitproberen in een aantal gewone huisartsenpraktijken.