Waterschap in opperste paraatheid vanwege droogte: 'Het is nu écht extreem'

De droogte zorgt voor topdrukte bij Waterschap Scheldestromen. Zo wordt nauwlettend de waterkwaliteit in de gaten gehouden en wordt er alles gedaan om eventuele onomkeerbare schade aan landbouw, natuur en infrastructuur te beperken.
Droogte in natuurgebied de Yerseke Moer
Droogte in natuurgebied de Yerseke Moer (archieffoto) © Rien Allewijn
Want hoewel er nog geen zichtbare schade is, gebeurt er onder de grond ontzettend veel door de droogte. Inklinking en grondzetting liggen op de loer. "Dat kan weer schade geven aan gebouwen, asfalt, leidingen en kabels," legt bestuurder Wim van Gorsel van het Zeeuwse waterschap uit.
Dus worden extra controles uitgevoerd. "Iedereen helpt mee om mogelijke schade op te sporen zodat we kunnen ingrijpen." We moeten ons geen zorgen maken om onze dijken, aldus Van Gorsel. "Mochten er droogtescheuren in de kleilaag komen, zorgen we dat alles weer op tijd gerepareerd is voor het stormseizoen."

'We kunnen het niet laten regenen'

Het waterschap neemt ook maatregelen tegen de droogte. Zo is er een onttrekkingsverbod voor oppervlaktewater en zetten ze gezuiverd rioolwater in om bodeminklinking tegen te gaan. "Het is momenteel het enige wat we kunnen doen. We kunnen het namelijk niet laten regenen."
Zeeland is momenteel de droogste provincie van Nederland. Het is nog droger dan in 1976, zegt het waterschap. Dat was het droogste jaar tot nu toe sinds de metingen. In het westen van de provincie is er een neerslagtekort van ruim boven de 300 millimeter. In het oosten is het iets minder droog, want daar is nog wel wat meer regen gevallen, maar ook daar wordt de 300 al bijna aangetikt. "Het is écht extreem in heel de provincie," zegt Van Gorsel.
Westsluis Terneuzen
Door de droogte varen er minder boten door het sluizencomplex in Terneuzen © Rudi van Dommelen
De droogte heeft ook gevolgen voor de scheepvaart in Zeeland. Zo staat in het Kanaal van Gent naar Terneuzen minder water. Daardoor kunnen schepen die meer dan 12,35 meter diep in het water liggen niet door het kanaal varen.

Sluizen minder vaak open

Ook gaan de sluizen in Terneuzen minder vaak open om te voorkomen dat er veel water vanuit het kanaal de Westerschelde inloopt. Daarom blijven ze dicht vanaf 2 uur voor en 2 uur na laagwater. Dat betekent dat er op één dag acht uur geen schepen via het sluizencomplex in Terneuzen het kanaal op- of afvaren. Dat zorgt voor langere wachttijden voor zeeschepen, binnenvaartschepen en sleepboten.
De maatregel is niet zo zeer om enkel water te sparen, maar ook tegen verzilting van oevers en dammen.