Binnenvaartschippers verwachten flinke files bij Nieuwe Sluis Terneuzen

In verband met de droogte heeft Rijkswaterstaat de sluis bij Terneuzen elke dag voor acht uur totaal gestremd. Maar bij binnenvaartschippersvereniging Schuttevaer, maken ze zich zorgen hoe dat moet als de veel grotere Nieuwe Sluis klaar is. De grote, nieuwe zeesluis die nu nog in aanbouw is, heeft twee keer zoveel water nodig om te schutten als de huidige sluizen.
zeesluis Terneuzen
Bij de bouw van de zeesluis in Terneuzen © ANP
De sluizen zijn gestremd vanwege de droogte. Twee uur voor en twee uur na laag water zijn ze dicht, omdat er anders te veel water verdwijnt van het Kanaal Gent-Terneuzen naar de Westerschelde. Daardoor ontstaan er files op het water voor Terneuzen. En dat gaat volgens Johnny van IJk, de regiovoorzitter van Schuttevaer Terneuzen, in de toekomst vaker gebeuren.

Laag waterpeil

De grotere Nieuwe Sluis in Terneuzen gaat namelijk twee keer zoveel water gebruiken bij het schutten als de oude. Volgens Van IJk werd er al rekening mee gehouden dat de Nieuwe Sluis af en toe gestremd moet worden als het waterpeil laag is "maar hij is nog niet in werking en we moeten nu al stremmen."
Iedere keer als de sluis open gaat stroomt er zoet water uit het kanaal de Westerschelde in, waardoor het waterpeil lager wordt. Maar andersom is dat niet mogelijk omdat het zoute water van de Westerschelde niet terug het kanaal in kan stromen. De aanhoudende droogte zorgt ervoor dat het steeds moeilijker wordt om het water diep genoeg te houden voor de binnenvaartschepen.

Twaalf uur wachten

Door het stremmen van de sluis ontstaan er files op het water. Van IJk: "We hebben het niet over een uurtje wachten, maar op dit moment is de wachttijd rond de zes uur. Vorige week liep het zelfs op tot twaalf uur. Soms liggen er schepen op de Westerschelde te drijven omdat ze Terneuzen niet in kunnen."
De wachttijden blijven voorlopig ook aanhouden volgens Van IJk. "We zijn afhankelijk van het weer en water vanuit België. We moeten wachten op regen."