Technische storing aan beweegbare stuurhut oorzaak aanvaring Bathsebrug

Een technische storing aan de beweegbare stuurhut is de oorzaak van de botsing van binnenvaartschip Southford tegen de Bathsebrug gisteravond. De hut wilde niet meer dalen, waardoor het schip met de stuurhut tegen de brug aanvoer en daarbij zwaar beschadigd raakte.
De schipper van een vrachtschip heeft woensdag zijn stuurhut kapotgevaren op het Schelde-Rijnkanaal bij Rilland.
Door een technisch mankement wilde de stuurhut niet meer naar beneden © HV Zeeland
Volgens eigenaar Olivier De Smedt van de Belgische watertransporteur WeBarge kon de schipper die in de stuurhut stond op tijd de hut verlaten. "Hij is niet gewond geraakt. Ik heb hem zojuist gesproken. Hij is wel erg geschrokken, maar in goede conditie." Dat kan niet worden gezegd over de stuurhut. Er is volgens De Smedt flink veel schade. "Maar we gaan het wel opknappen. Maar dat duurt wel twee maanden."
Het ongeluk met het 135 meter lange en 18 meter brede vrachtschip gebeurde gisteravond op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van de Bathseweg in Rilland. Ook de brug waar het schip tegenaan is gevaren, heeft lichte beschadigingen.