Nieuwe poging om Zeeuwen warm te maken voor deelauto's

In het verleden is het vaker geprobeerd: de introductie van deelauto's in onze provincie. Tot nu toe zonder resultaat. Maar als het aan de Stichting Duurzame Mobiliteit Zeeland (SDMZ) en de provincie ligt, gaat het nu dan toch echt lukken om op grote schaal inwoners, bedrijven, organisaties en lokale overheden warm te maken om met meerdere mensen een auto te delen.
Deelauto's in Zeeland krijgen mogelijk meer vaste voet aan de grond
Volgens Guust van Liere heeft de stichting, met steun van de provincie, de afgelopen vier jaar geprobeerd om het concept van deelauto's wat meer bekendheid te geven. "Ondanks corona hebben we onze doelen bereikt. Het wordt dan ook tijd om onze activiteiten over te dragen aan een partij die het verder over Zeeland kan uitrollen."

OnzeAuto

Deze commerciële partij is 'OnzeAuto' geworden. Het bedrijf hoopt dat bewoners in wijken, buurten en gemeenten met elkaar auto's gaan delen. Daarnaast richten ze zich ook op bedrijven, instellingen, organisaties en lokale overheden. "Wij vinden het een uitdaging om ook hier in Zeeland aan de slag te gaan, we zijn blij dat wij die kans hebben gekregen van SDMZ en de provincie", aldus directeur Otto Smit. "De provincie wil het delen van auto's op de kaart zetten. Ze geloven op de lange termijn in een ecosysteem waarin allerlei vervoersmiddelen met elkaar gedeeld worden."

Stichting wordt opgeheven

Om de overgang naar OnzeAuto in de komende maanden zo vloeiend mogelijk te laten verlopen, is door de provincie een aanvullende subsidie verstrekt van zo'n 34.000 duizend euro. Het is de bedoeling dat SDMZ aan het eind van het jaar alle taken heeft overgeheveld en wordt opgeheven. Daar heeft Van Liere geen moeite mee. "Zonder onze inzet in die afgelopen vier jaar was het nog maar de vraag of een commerciële partij interesse had getoond. Dat is nu gelukt, dus onze taak zit erop."
Er hoeft niet meer geïnvesteerd te worden in auto's en dat heeft veel voordelen.
Otto Smit - directeur OnzeAuto
Naast dat OnzeAuto zich richt op werkgevers die het fijn vinden dat auto's door medewerkers gedeeld worden, zijn 'communities' de belangrijkste schakel in dit concept. Een groep bewoners in een dorp, buurt of appartementencomplex die ervoor kiezen om samen een auto delen. "En het werkt heel eenvoudig. Ze melden zich aan, wij plaatsen een auto met laadpaal, iedereen krijgt een app om te reserveren, etc. en iedereen betaalt naar gebruik", aldus Smit. "Er hoeft dus ook niet meer geïnvesteerd te worden in auto's en dat heeft veel voordelen."

Voordelen van een deelauto

Volgens Van Liere en Smit heeft een deelauto meerdere voordelen. Smit: "Het is in eerste instantie duurzaam. Hoe meer deelauto's, hoe minder auto's er geproduceerd hoeven te worden. Het is goed voor je gezondheid, want als je een auto deelt, ga je ook meer fietsen. En omdat het elektrische auto's zijn is er ook geen uitstoot van stikstof." Van Liere voegt hier nog aan toe dat het ook veel goedkoper is, dan wanneer je zelf een auto hebt en moet onderhouden.
Deelauto's in Zeeland
Logo OnzeAuto © Omroep Zeeland
Magda Haas uit Middelburg maakt al gebruik van een deelauto. "We hebben zelf geen auto, maar moeten zo nu en dan ergens zijn waar je met het openbaar vervoer nauwelijks komt. En dan is zo'n deelauto ontzettend handig." In het verleden had het gezin wel een auto, maar daar maakten ze weinig gebruik van. "We zaten op zo'n 7.000 kilometer per jaar, dus financieel was het voor ons beter om hem weg te doen en gebruik te maken van een deelauto. Het scheelt ons namelijk een paar duizend euro op jaarbasis."

Het is zo nu en dan ook gedoe

Aan de andere kant kleven er volgens Haas ook nadelen aan een deelauto. "Het is zo nu en dan gedoe. Je moet altijd reserveren en hopen dat er eentje beschikbaar is. Je moet op de fiets naar de plek waar je deelauto staat. En wanneer het regent is dat niet leuk. Maar aan de andere kant is een eigen auto ook gedoe. Die moet je ook onderhouden en verzorgen en kost veel geld."
Wat cijfers over deelauto's
Het aanbod van deelauto's neemt de laatste jaren fors toe. In 2015 waren er 14.000 deelauto's in Nederland. In maart 2021 was dat aantal gestegen tot 87.825 deelauto's (waarvan 13 procent elektrisch). Die auto's worden gebruikt door 971.000 autodelers. De sterke groei is met name te danken aan de snelle ontwikkeling van consumer-to-consumerdiensten, een verkoopmodel waarbij consumenten producten of diensten verkopen aan andere consumenten (met hulp van een bedrijf dat vaak een deel van de omzet krijgt). Maar ook corona heeft gezorgd voor een groei in deelmobiliteit.
Op de vraag of deelauto's de toekomst zijn is het antwoord eenduidig. Zowel Smit en Van Liere denken dat het concept een gedeeltelijke oplossing is van het mobiliteitsprobleem. Smit: "Voor veel mensen is het wel een optie, maar er zijn ook mensen die er nooit gebruik van zullen maken. Wanneer je bijvoorbeeld elke dag intensief gebruik maakt van een auto, dan is een deelauto geen oplossing."
Deelauto's in Zeeland
Deelauto's in Middelburg © Omroep Zeeland