Zeeuwse onderwijssector zoekt oplossingen voor krapte: 'We zijn blij met iedereen die zich meldt voor het onderwijs'

De scholen zijn dit jaar gestart met nog een kleine vijftig openstaande vacatures voor de onderwijssector. Het geeft een wankel evenwicht. Om toch kwalitatief onderwijs te behouden zijn de Zeeuwse schoolbesturen inmiddels een provinciebrede samenwerking gestart.
Zeeuwse scholen gaan samen de personeelskrapte in het onderwijs te lijf
Lang had Zeeland een overschot aan leerkrachten, maar daar is geen sprake meer van. In Zeeland is onderwijskrapte groot. Krimp is er niet meer, in de steden groeien scholen, en daarnaast gaan veel leerkrachten met pensioen. "Dat laatste was wel voorzien", zegt Pim van Kampen, voorzitter van de coöperatie voor het primaire onderwijs in Zeeland (CPOZ). "Maar dan is er ook nog een groep die voortijdig stopt met werken, bijvoorbeeld door wat ze met corona hebben meegemaakt." En dat maakt het probleem nog groter.

Opleidingen meer op elkaar afstemmen

Het vereist een regionale aanpak en Zeeuwse scholen uit het basis-, voortgezet-, mbo, hbo en de UCR slaan de handen dan ook ineen om te zorgen dat er onderwijs gegeven kan blijven worden. Ze hebben daar geld voor gekregen uit Den Haag.
Een uitvloeisel van deze samenwerking is de website lesgeveninzeeland.nl, waar alle vacatures op zijn verzameld. Daarnaast worden opleidingen meer op elkaar afgestemd, zodat studenten van het middelbaar beroepsonderwijs makkelijker kunnen doorstromen naar het hoger beroepsonderwijs en daardoor in Zeeland blijven en mogelijk beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
Vacatures Onderwijs 2022
Basisscholen nemen vaker vakdocenten aan, bijvoorbeeld om gymles te geven © Omroep Zeeland
"Zeeland is klein, we kennen elkaar hier allemaal, dat is een voordeel. We zoeken elkaar op. En hebben afgesproken dat we elkaars personeel niet afsnoepen", zegt Van Kampen. Het vereist ook creatief denken. Er worden meer zij-instromers en onderwijsassistenten ingezet en er wordt steeds meer hybride onderwijs gegeven, bijvoorbeeld door iemand uit de techniek, die een dag op school les komt geven.
Van Kampen: "Er zullen andere mensen dan we gewend waren de scholen binnenstromen. En ja, niet alleen mensen met een lerarendiploma, het zal veranderen. Daar zetten we uiteraard wel begeleiding op, leerkrachten met een diploma blijven eindverantwoordelijk. We moeten wel, we hebben geen keus. We zijn blij met iedereen die zich aanmeldt voor het onderwijs."

Het geeft ook kwaliteitsverbetering

Een andere oplossing om werkdruk te verminderen of personeelstekort op te vangen is het inzetten van vakdocenten op basisscholen. Zij geven dan de gym- of muziekles, die de laatste decennia door de 'eigen' juf- of meester wordt verzorgd.
Op de Prins Willem van Oranjeschool in Terneuzen werken ze op deze manier, en volgens directeur Ronaut den Hollander speelt dit tijd vrij voor de reguliere leerkrachten. "Tijd die ze kunnen gebruiken om een les voor te bereiden, of om een kindgesprek te voeren, of om naar de wc te gaan. En het geeft ook nog een kwaliteitsverbetering."