'Zeeuwse vrachtwagens tolvrij door Westerscheldetunnel'

Zeeuwse vrachtwagens moeten over twee jaar tolvrij door de Westerscheldetunnel kunnen rijden. Dat wil werkgeversorganisatie VNO/NCW Zeeland. Gisteren besloot de Tweede Kamer dat de tunnel uiterlijk in 2025 tolvrij wordt voor personenvervoer. Maar naar het vrachtverkeer blijft vooralsnog tol betalen.
VNO/NCW: Zeeuwse vrachtwagens moeten tolvrij door Westerscheldetunnel
Eric de Ruijsscher, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO/NCW Zeeland heeft het liefst dat ook al het vrachtverkeer over twee jaar tolvrij door de Westerschelde tunnel mag rijden. Maar als vrachtwagens dan toch tol moeten blijven betalen, laat dan in ieder geval de Zeeuwse bedrijven gratis door.
"Wij pleiten ervoor dat het lokale vrachtverkeer dan tolvrij wordt. Dat is makkelijk in te regelen, want ik heb begrepen dat schaduwtol en de t-tag zullen blijven bestaan. Maar het tarief voor het lokale vrachtverkeer kan dan nul of lager zijn," zegt De Ruijsscher.
De Ruijsscher gaat ervanuit dat de tolpoorten ook na 2025 blijven staan om bij te kunnen houden hoeveel verkeer er door de tunnel rijdt.

Oneigenlijke concurrentie

De vraag is wel of zijn voorstel niet leidt tot oneerlijke concurrentie en of het juridisch houdbaar is. Zullen transportondernemers van buiten de provincie zich niet benadeeld voelen als alleen Zeeuwse vrachtwagens gratis door de tunnel mogen?
"We willen geen extra aanzuiging van vrachtverkeer van buiten Zeeland. Dan is dit een oplossing. Of het juridisch houdbaar is weet ik niet, maar er is nu ook al een veelgebruikerskorting."
Vrachtwagen bij Westerscheldetunnel
Vrachtwagen bij Westerscheldetunnel © Omroep Zeeland
Transportondernemer Ronald Wielemaker uit Middelburg was 'in een juichstemming' toen hij hoorde dat de Westerscheldetunnel over twee jaar tolvrij wordt. De domper kwam toen hij hoorde dat de maatregel niet voor vrachtverkeer geldt.
"'Wij betalen jaarlijks ongeveer 200.000 euro aan tol. Die belasten wij voor een groot deel door aan onze klanten en dat komt op die manier ook weer bij de consument terecht."

Minder lasten en veiliger

Het liefst heeft hij dat ook vrachtwagens straks tolvrij door mogen rijden. "Daarmee speel je een hoop administratieve lasten kwijt. Je gaat nog beter concurreren in de regio. Maar het is ook veiliger. Als je de tol volledig afschaft, kun je het tolplein anders inrichten en kun je gewoon doorrijden."
vrachtwagens Wielemaker
vrachtwagens Wielemaker © Omroep Zeeland
VNO/NCW Zeeland en een Middelburgse transporteur over de tol in de Westerscheldetunnel
Directeur Harald Schoenmakers van de Westerscheldetunnel is het eens met de transportsector. "Geef duidelijkheid", zegt Schoenmakers. "Voor iedereen die gebruik maakt van de tunnel, maar ook voor het personeel. Laten we toewerken naar 1 januari 2025 en de tunnel dan voor al het verkeer tolvrij maken. Personenauto's niet en vrachtauto's wel laten betalen is niet wenselijk en ook moeilijk uitvoerbaar."