Aftellen tot Kustmarathon: deze vier tips zorgen dat je goed aan de start verschijnt

Het is aftellen geblazen: komend weekend staat de Kustmarathon op het programma. Hoe zorg je ervoor dat je met een goed gevoel aan de start verschijnt? Sportarts Keyi Burggraaf van het ZorgSaam sportmedisch centrum geeft lopers tips voor de laatste dagen in aanloop naar het evenement.
Kustmarathon 2021 Wandelmarathon
Wandelaars tijdens de Kustmarathon in 2021 © Omroep Zeeland

1. Doe niet te veel

Het klinkt misschien tegenstrijdig als je 42 kilometer moet lopen, maar het is vooral belangrijk om je niet te veel in te spannen de laatste dagen voor de Kustmarathon. "In het enthousiasme wordt vaak getraind tot de laatste dag, maar in die laatste dagen bouw je niet veel conditie op. Het is belangrijker om fris aan de start te staan." Kortom: hooguit loslopen, maar geen serieuze trainingen, is het advies van Burggraaf.

2. Slapen en eten

Goed slapen en eten is belangrijk als je een marathon moet lopen. "Je moet met een gevulde batterij aan de start staan", aldus Burggraaf. De sportarts adviseert lopers vlak vóór de start in Burgh-Haamstede genoeg koolhydraten in te nemen. "Het advies is de laatste maaltijd twee tot drie uur voor de marathon te nuttigen. Zodat je wel wat binnenkrijgt, maar geen problemen met de vertering hebt." Burggraaf raadt niet aan om vlak voor de marathon nog koolhydraten en suikers te eten. "Dan kom je in een proces dat je insuline aan gaat maken, dan ben je net wat sneller door je voorraad heen."

3. Let op je kleding

Welke kleding trek je aan? Vooral als er regen voorspeld wordt kan dit lastig zijn. Het is belangrijk om hier goed over na te denken. "Regenkleding zorgt ervoor dat je niet nat wordt, maar het houdt ook warmte vast als de bui voorbij is." Denk dus niet alleen vóór de (wandel)marathon na over de kleding, maar zorg ook tijdens de tocht dat je kunt variëren.

4. Drink! Ook als het koud is

Als het regent, waait en koud is, denk je er misschien niet snel aan, maar het blijft belangrijk: drink genoeg. "Als het koud is, kan het zijn dat je meer kleding aan hebt. Je warmt op, zweet meer, maar dat heb je niet door als het koud is." Volgens Burggraaf kun je ook uitdrogen als het koud en regenachtig is.
Luister het hele gesprek met Burggraaf in het radioprogramma De Zeeuwse Kamer terug. Hij gaat dieper in op de tips, maar vertelt ook meer over zijn werk als sportarts.
Zeeuwse Kamer: sportarts geeft tips voor Kustmarathon