Naam PZEM verdwijnt, deel van bedrijf komt in Tsjechische handen

De naam PZEM verdwijnt definitief uit Zeeland. Een groot deel van de energiemaatschappij wordt verkocht aan het Tsjechische energieconcern EPH, dat 150 miljoen euro betaalt. Alles wat na de verkoop overblijft, gaat verder onder de naam ZEH N.V., dat staat voor Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij.
PZEM bestaat 100 jaar, daarom de vlag in top
PZEM voor een groot deel in Tsjechische handen © Omroep Zeeland
EPH koopt de helft van de aandelen van de Sloecentrale. PZEM Pipe B.V. wordt volledig overgenomen. Niet alle onderdelen van het bedrijf komen (deels) in Tsjechische handen. De zeventig procent van de aandelen in EPZ, het bedrijf dat de kerncentrale exploiteert, blijft in handen van PZEM.
Ook de aandelen die PZEM heeft in NPG Willebroek (50 procent), BMC Moerdijk (50 procent) worden niet verkocht. Daarnaast blijft PZEM betrokken bij windpark Gemini.
EPH is een leidend Europese energiebedrijf met activiteiten in de Tsjechische republiek, Slowakije, Duitsland, Italië, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Praag. "EPH is een verticaal geïntegreerd energiebedrijf met activiteiten in de gehele energie waardeketen. Te denken valt aan activiteiten op het gebied van elektriciteitsproductie, mijnbouw, warmte opwek, handel, levering, gastransport en opslag", meldt PZEM. In totaal werken er 24.000 mensen voor de groep.
PZEM is nu nog in handen van de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. Vandaag is een voorlopig koopcontract gesloten met EPN voor een verkoopprijs van ongeveer 150 miljoen euro. Voor de verkoop is nog wel goedkeuring nodig van de aandeelhouders van PZEM. Verwacht wordt dat de verkoop eind dit jaar definitief wordt afgerond. Daarna verandert de naam van PZEM N.V. in ZEH N.V.

PZEM positief

Frank Verhagen, CEO van PZEM, is positief: "Op deze wijze weten we verdere invulling te geven aan de aandeelhoudersstrategie. Een belangrijke voorwaarde vanuit het bestuur was een partij te vinden die passend is bij de bedrijfsstrategie en met EPH lijken we deze te hebben gevonden."