In de kreukels na de kustmarathon? Deze fysiotherapeut geeft tips!

Had je moeite om vandaag uit bed te komen? En ben je strompelend de dag doorgekomen? Je bent niet de enige. Honderden Zeeuwen die dit weekend de Kustmarathon hebben gelopen, hadden maandag een zware dag.
Vijf tips van fysiotherapeut Rein-Jan Elenbaas voor the day after.
Rein-Jan Elenbaas fysiotherapeut Goes
Fysiotherapeut Rein-Jan Elenbaas uit Goes © Omroep Zeeland

1. Niet stil blijven zitten, maar wandelen

Fysiotherapeut Rein-Jan Elenbaas: "Niet meer gaan hardlopen, maar een week wandelen. En als wandelen lastig is: fietsen. Want wandelen en fietsen zorgt voor doorbloeding en dat bespoedigt het herstel. Vooral niet stil blijven zitten. Doorgaan: wandelen, fietsen en zwemmen."

2. Eet geen koolhydraten, maar vetten en eiwitten

"Goede voeding is belangrijk", zegt Elenbaas, "Daar is nog wel weinig kennis over bij mensen, valt mij op." Hij legt uit: "Voor de marathon ga je koolhydraten eten en dat moet je juist na een marathon niet doen. Dan moet je gezonde vetten nemen, dus een biefstukje of een zalmpje. En eiwitten. Dus vis, ei en kwark. Eiwitten heb je nodig voor je spierherstel."

3. Eet de hele dag door

"En eet het liefst heel de dag door. Want je maag is ook van streek. Je kunt geen grote maaltijd nemen, dat werkt niet zo goed. Dus kleine beetjes de hele dag door."

4. Warmte voor de doorbloeding

Helpen warme baden, dekentjes en kruiken? "Dat is heel goed", zegt Elenbaas, "Als je niet wilt sporten, ga gewoon naar de sauna. Dat is ook inspanning, maar heel goed voor de doorbloeding."

5. Geniet er ook een beetje van

"Geniet ook een beetje van de pijn. Je hebt een prestatie geleverd. Wees er ook een beetje trots op!"
Deelnemers aan de Kustmarathon ploegen door het strand
Deelnemers aan de Kustmarathon ploegen door het strand © Omroep Zeeland
Voor de fysiotherapeut is de maandag na het marathonweekend een drukke dag. De telefoontjes en appberichten stromen binnen van klanten die klachten hebben. "Een normale klacht die ik veel hoor: mensen die halverwege de trap staan en zeggen 'dat gaat gewoon niet'." Hij krijgt ook ernstiger klachten te behandelen. "Mensen die hun bed niet meer uitkomen met rugklachten, of knie- of heupklachten."
"De maandag is meestal zwaarder dan de marathon zelf", lacht Rein-Jan Elenbaas.