Gemeentebestuur Breda vs provincie Zeeland: is alternatief Bredabus een gelopen race of niet?

Een snelbus die van Hulst naar Goes gaat rijden en aansluit op een sneltrein van Goes naar Breda. Dat is een nieuw plan dat door de provincie Zeeland onderzocht wordt. Het college van burgemeester en wethouders in Breda bracht dit onlangs naar buiten met daarbij de opmerking dat dit vanaf 2024 in zou kunnen gaan. Maar volgens de provincie Zeeland is het slechts één van de drie opties die onderzocht wordt.
Bredabus vervoersplan lijn19
De Bredabus richting Hulst op het station van Breda © Omroep Zeeland
Volgens gedeputeerde Harry van der Maas klopt het dat dit idee onderzocht wordt, maar is het niet zo dat het plan een zekerheid is. "Nee zeker niet. Wij zijn al langer bezig om te kijken of we een rechtstreekse verbinding met de trein hebben tussen Zeeland en Breda. Dat was ook de oproep van Provinciale Staten: "Wij vinden die verbinding belangrijk, breng het eens in kaart en leg er een berekening onder." Daarom hebben we (provinciebestuur red.) nagedacht over of we de route Hulst-Antwerpen-Breda kunnen verleggen naar Hulst-Goes-Breda."
Politiek verslaggever Heiko Strietman:
Dat er in de Bredase raad aandacht is voor de Zeeuwse Bredabus is op zichzelf niet zo verrassend. De Bredabus is in Zeeland al jaren onderwerp van discussie. Dat ziet men in Breda ook en begin dit jaar nam de lokale partij Lijst Pim Fortuyn Breda de bus al op in haar verkiezingsprogramma. Volgens die partij is dat omdat zij het belang zien van Zeeuws-Vlaamse studenten die in Breda willen studeren. Wat daarbij ook meespeelt is dat een van de leden van die partij opgegroeid is in Terneuzen en bekend is met situatie van beperkt openbaar vervoer in Zeeuws-Vlaanderen.
Voor het provinciebestuur was het wel verrassend en vooral dat zo stellig deze optie (een snelbus van Hulst naar Goes en vervolgens een sneltrein naar Breda) naar buiten werd gebracht door het college van burgemeester en wethouders in Breda. Bekend is dat achter de schermen onderwerpen ambtelijk worden uitgewisseld maar niet met de intentie om ze vervolgens naar buiten te brengen.
Maar dat is volgens Van der Maas slechts één van de drie opties die op tafel ligt. De andere opties zijn de Bredabus in stand houden zoals deze nu is. Maar dat kost geld, veel geld. Zo gaat de bus die nu tussen Hulst en Breda, via Antwerpen, rijdt op termijn 1,6 miljoen euro per jaar kosten. Dat is 600.000 euro meer dan dat de bus op dit moment kost.
De derde optie is een bus te laten rijden van Hulst naar het station in Antwerpen. Studenten zouden daar dan de trein naar Breda kunnen pakken. Maar ook daar kleven haken en ogen aan. De vrees bestaat dat de reis voor studenten dan een stuk duurder wordt, omdat zij geen gebruik kunnen maken van hun studentenreisproduct in België. Daarom onderzoekt de provincie nog of daar aanpassingen mogelijk zijn.

Acceptabele opties

Over welke variant het meest voor de hand ligt wil de provinciebestuurder nu nog geen uitspraken doen. Maar duidelijk is wel dat de variant om de Bredabus in zijn huidige vorm te behouden de minst favoriete is. "Wij willen dat er een goede verbinding blijft maar we hebben te maken met niet zo heel veel in en uitstappers, wel een belangrijke doelgroep voor ons, ook in het kader van leefbaarheid, maar dat maakt het een hele dure variant. En dus vind ik het terecht dat we onderzoeken of er andere acceptabele opties zijn."