Jeroen maakt met de traumahelikopter het verschil tussen leven en dood

Stressbestendig zijn en kunnen improviseren. Deze karaktereigenschappen moet je volgens Jeroen de Smit (52) uit Kloetinge hebben wanneer je verpleegkundige bent op een traumahelikopter. Lifeliner 2, de traumahelikopter die onder andere Zeeland als werkgebied heeft, is dit jaar 25 jaar in de lucht. Jeroen is de enige Zeeuw die op de Lifeliner 2 werkt. Dat doet hij inmiddels 12,5 jaar.
Jeroen maakt met de Lifeliner het verschil tussen leven en dood
De helikopter is gestationeerd op Rotterdam The Hague Airport in Rotterdam. Het Mobiele Medische Team (MMT) dat op een traumahelikopter werkt, bestaat uit drie personen; een piloot, een trauma-arts en een verpleegkundige. Het totale team dat beschikbaar is voor de Lifeliner, bestaat uit zes piloten, twaalf trauma-artsen en negen verpleegkundigen. Zij werken deels op de Lifeliner, deels bij andere medische instellingen.
Jeroen werkt bijvoorbeeld ook op de ambulance in Zeeland. "De verhouding is 50 tot 70 procent op de traumaheli en de rest op de ambulance. Dat is wel fijn, want werken op de Lifeliner is fysiek en mentaal best zwaar."

Verschil tussen leven en dood

Het MMT kan een volledige operatie uitvoeren op locatie. "Dat is ook de kracht van de traumaheli's in Nederland. Het niveau van de medewerkers is erg hoog. Wij kunnen het verschil maken tussen leven en dood", aldus Jeroen.
traumahelikopter Lifeliner 2
Verpleegkundige Jeroen de Smit werkt op de traumahelikopter Lifeliner 2 © Omroep Zeeland
De verpleegkundige uit Kloetinge heeft naast de zorgtaak nog een belangrijke andere taak in de helikopter. "Tijdens de vlucht help ik de piloot met de navigatie", legt Jeroen uit. "Samen zorgen we er voor dat we zo snel mogelijk op de bestemming arriveren. Daarvoor heb ik ook een aanvullende opleiding gedaan."

Dag en nacht vliegen

Jeroen werkt sinds 2010 op de Lifeliner. Toen vloog de traumahelikopter alleen overdag. "Als je het heel druk had, had je zes uitrukken op een dag. Nu zijn dat er overdag tenminste tien. Daarnaast zijn we sinds 2013 ook 's nachts gaan vliegen. Dus jaarlijks rukken we nu zo'n 4.500 keer uit." In de helft van de gevallen kan de helikopter weer rechtsomkeer maken. "Dat kan verschillende oorzaken hebben. Als een ambulance er al is, of het incident valt mee. Het kan ook zijn dat de patiënt overleden is. Dan worden we teruggestuurd."

Lifeliners

Nederland kent vier Lifeliners, zogenaamde traumahelikopters. Naast die in Rotterdam staat er een in Amsterdam, op Vliegbasis Volkel en op Vliegbasis Eelde. Sommige delen van Nederland maken gebruik van traumaheli's uit het buitenland. In Zeeuws-Vlaanderen bijvoorbeeld kan de Belgische MUG-helikopter uit Brugge ingezet worden. Sinds 2011 vliegen de Lifeliners 24 uur per dag, mits het weer het toelaat. Als er niet gevlogen kan worden, wordt een Mobiel Medische Team met een auto ingezet.
Sinds 2015 voert het MME ook openhartoperaties uit op straat. "Vooral geweldsincidenten en steekwonden in het hart kunnen we al ter plaatse opereren", vertelt Jeroen.

Mobiele hart-longmachine

Vanaf begin dit jaar beschikt het team over een hart-longmachine. "Dat biedt mensen met een hartstilstand een veel grotere kans op overleven", legt Jeroen uit. "Hoe korter het hart niet klopt, hoe beter het is voor je lichaam. De mobiele hart-longmachine sluiten we aan en die neemt de hart- en longfunctie van het lijf over. De bloedcirculatie komt dan weer op gang en de hersenen krijgen weer zuurstof."
mobiele hart-longmachine
mobiele hart-longmachine © Omroep Zeeland
Je moet uit een bepaald hout gesneden zijn om het werk in het MMT team uit te kunnen voeren en vooral vol te houden. "Je moet praktijkgericht zijn, snel kunnen schakelen, een groot improvisatievermogen hebben en ook makkelijk dingen los kunnen laten", aldus Jeroen. "Die selectieprocedure is dan ook erg zwaar. En het werkt, want er is nauwelijks verloop in ons team."

Verschil maken

"Ik vind het een geweldig idee te weten dat ik met het team het verschil kan maken", besluit Jeroen. "Daarom is dit de mooiste baan die ik me kan bedenken. Ik ben trots op mijn werk en ook trots op mezelf!"