Als het aan deze kwekers ligt, gaan influencers witlof weer hip maken

Het stoffige imago van witlof doet de groente mogelijk de das om. Ouderen eten het nog wel, maar jongeren moeten er weinig van hebben. Zij kiezen liever voorgesneden wokgroente, tomaten of komkommer. Om te voorkomen dat het product helemaal uit de supermarkt verdwijnt, komt kweker Martine Lisseveld-Reijngoudt uit Sint Philipsland met een mogelijke oplossing: "laat influencers de groente promoten en verwerk het in babyvoeding."
Jongeren eten amper witlof, telers ondernemen actie
Vooralsnog staat witlof op nummer negen van de top tien meest verkochte groenten, maar dat is voornamelijk te danken aan ouderen. "Zij schijnen meer te houden van de bittere smaak. Dat komt doordat de oudere generatie het vroeger veel vaker op hun bord kree. Ouderen eten het dus nog steeds, maar dat stopt een keer. We moeten er daarom voor zorgen dat de nieuwe generatie aan de witlof gaat en dat het een groente blijft die altijd aftrek blijft houden," zegt Reijngoudt.

Veelzijdig product

In de supermarkt koopt de jeugd sneller kant en klare voorgesneden groenten. Waarschijnlijk omdat die makkelijk en sneller te bereiden zijn, maar volgens Reijngoudt zijn er ook genoeg simpele recepten waar witlof in zit. "Je kan witlof rauw eten, verwerken in een soepje of wokken. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. We zien ook dat groentepakketten een enorme vlucht nemen dus misschien moeten wij als sector daarop inspelen. Wellicht kunnen we witlof panklaar aanbieden of in van die pakketten verwerken. Naar mijn idee zijn er genoeg uitdagingen die we kunnen nemen."
witlof niet populair
Martine Lisseveld-Reijngoudt en haar man Wiljan Lisseveld willen dat jongeren meer witlof gaan eten © Omroep Zeeland
Reijngoudt zit sinds kort in een werkgroep waarin ze brainstormen over hoe ze witlof meer onder de aandacht kunnen brengen. "Er is gesproken over promotie door influencers, een kookprogramma of het product verwerken in babyvoeding. Dit gaat ons wel veel geld kosten dus we denken dat het een meerjarenplan wordt. Als we over vijf jaar kunnen bereiken dat jongeren warm lopen voor witlof dan zouden we dat geweldig vinden. Voor nu doen we de oproep aan ouders om hun kinderen zelf meer witlof voor te schotelen zodat ze er bekend mee raken", aldus Reijngoudt.