Fietsvoetveer moet uitje worden, Ferry wil meer toeristen lokken

Langzaam maar zeker kruipt het fietsvoetveer uit het dal. Door de boot aantrekkelijker te maken voor vaste gebruikers en ook voor toeristen, moet het aantal gebruikers stijgen. Want de provincie Zeeland moet het fietsvoetveer uit eigen zak betalen.
Fietsvoetveer moet méér toeristen trekken met koeken, schminken en gidsen
Dit jaar waren er in totaal 600.000 passagiers: 400.000 toeristen en 200.000 forenzen en studenten. Directeur Wiljan Vloet wil er op korte termijn 15.000 passagiers bij krijgen. Hij is sinds anderhalf jaar directeur van de Westerschelde Ferry, zoals het fietsvoetveer officieel heet. Voor die tijd werkte Vloet jaren in de voetbalwereld.

Schminken en ballonnen

Vloet denkt met name meer toeristen te trekken door het fietsvoetveer als een uitje in de markt te zetten. Het veer kreeg in 2020 en 2021 veel minder passagiers vanwege de coronabeperkende maatregelen, maar de warme zomer van 2022 was een succes. Vloet probeerde de boot al aantrekkelijk te maken door een draaimolen en een glijbaan op de kades, terwijl er aan boord entertainment voor de kinderen was in de vorm van schminken en ballonnen vouwen. Voor ouderen waren er gidsen die vertelden over musea in de buurt en het leven op de Westerschelde. "Eigenlijk moet je gewoon zeggen: 'We gaan een dagje Westerschelde doen!'"
Fietsvoetveer vertraging
Passagiers die niet meekunnen © Omroep Zeeland
Maar Vloet vergeet de vaste gebruikers van het fietsvoetveer niet. "De toeristen zijn er maar een paar maanden in het hoogseizoen; de rest van het jaar ben je afhankelijk van de forenzen en de studenten." Voor hen zette hij al automaten op de boot, voor koffie, thee en koeken. Ook deze automaten zijn weer een inkomstenbron voor de Westerschelde Ferry.

Kroketten op de boot

Vloet moet lachen op de vraag of Zeeuwen uiteindelijk ook het traditionele broodje kroket en de erwtensoep terug gaan zien op het fietsvoetveer, zoals dat altijd gebruikelijk was op de grote veerboten die tussen Vlissingen en Breskens voeren. Vorige week waren er voor een marketingstunt eenmalig kroketten op de boot, maar het is moeilijk om ze de hele dag door te serveren. "We zijn aan het kijken wat we kunnen doen, maar het is moeilijk om kroketten op de boot de hele dag warm te kunnen aanbieden."

Afvaarten tijdens uitgaansavonden

Vloet gaat ook kijken of het mogelijk is om voor de vaste gebruikers late boten te laten varen tijdens evenementen en uitgaansavonden. "Als er evenementen zijn en we laten de boot 's avonds extra vaak varen, zitten ze allemaal vol." De laatste afvaart vanuit Vlissingen naar Breskens gaat in de winter in het weekend om 20.48 uur. Vanuit Breskens naar Vlissingen is dat 21.18 uur. Doordeweeks varen de boten een uurtje langer door. "Maar dat betekent dat mensen vanuit Breskens 's avonds niet naar de film in Vlissingen kunnen."
Westerscheldeferry, fietsvoetveer
De boot gezien vanuit Vlissingen © Door Tanja van Eenennaam, Vlissingen Fietsvoetveer
De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas heeft als dagelijks provinciebestuurder het openbaar vervoer in zijn portefeuille. Hij is naar eigen zeggen 'content' over hoe het nu gaat.

Moeizame jaren

Van der Maas vindt dat de dienstregeling onder leiding van nieuwe directeur Vloet beter loopt. Hij zag de afgelopen jaren 'veel instabiliteit' bij het fietsvoetveer. "Of het nou zat in het personeel, uitval van de boten, te weinig passagiers, te weinig PR en communicatie. Al die dingen zie ik nu juist verbeteren. Je ziet een bevlogen team en daar ben ik blij mee. Dat heeft ook zijn uitstraling naar reizigers."

Meer opbrengsten voor de provincie

Meer passagiers betekent meer inkomsten en dat klinkt natuurlijk goed voor het Zeeuwse provinciebestuur. "De kosten zijn zo'n zes miljoen per jaar, reizigersinkomsten pak 'm beet anderhalf miljoen, dus 4,5 miljoen stoppen wij er als provincie ieder jaar in." Onlangs kreeg de ferry eenmalig 500.000 euro extra van de provincie om gestegen kosten op te vangen.
Van der Maas zegt dat de provincie niet wil weglopen voor deze kosten. "Laten we eerlijk zijn, we hebben het ook nodig want het is een stukje openbaar vervoer tussen Vlissingen en Breskens. Maar tegelijkertijd zou ik natuurlijk heel graag meer inkomsten genereren. Dus de toeristen zijn een doelgroep waar we ook echt op inzetten."