Drie ton om Terneuzen op de kaart te zetten, gemeenteraad ziet het niet zitten

Terneuzen neerzetten als aantrekkelijke vestigingsplek om te wonen, werken en ondernemen. Op die taak focust de Stichting Citymarketing Terneuzen zich de komende drie jaar. Om dit mogelijk te maken is volgens de gemeente 315.000 euro nodig. Verschillende raadsleden hebben hun twijfels: "Eerst zien, dan geloven."
Terneuzen, neuzen, neus
De raad wil niet investeren in citymarketing © Ronny Baute
Het veranderen van het imago en het neerzetten van het merk Terneuzen kan niet in enkele jaren worden gerealiseerd, volgens de gemeente. Hiervoor is tijd en geld nodig. Wethouder Jurgen Vervaet probeerde dinsdagavond de gemeenteraad te overtuigen van de investering: "Ik zie citymarketing als een verdubbellaar. Alles wat we hierin steken, krijgen we dubbel en dwars terug als we onze groei en ambities waar willen maken."
Verschillende raadsleden vragen zich echter af of citymarketing hier wel voor nodig is. Anne Hana (PvdA) voorziet een onduidelijke evaluatie: "De eventuele resultaten blijven voor ons nog een beetje in de lucht hangen. Die zijn niet meetbaar."

Weggegooid geld

Wethouder Jurgen Vervaet herkent zich in de zorgen van Hana: "Bij marketing is vaak de helft weggegooid geld, je weet alleen nooit welke helft." Het meetbaar maken van de resultaten is dan ook heel lastig volgens de wethouder: "We verkopen geen tandpasta, maar we verkopen als het ware een stad. We kunnen wel zien dat we bijvoorbeeld 800 mensen op de been hebben gekregen bij de wijnroute van een paar weken geleden. Dat is meetbaar en is dan ook een actie die echt zin heeft gehad."

Portaal van Vlaanderen

Sam Verhelst (SGP) zet ondanks het enthousiasme van de wethouder vraagtekens bij het voortbestaan van de stichting: "Meer dan drie ton om het goede verhaal van Terneuzen te vertellen, ik vind het lastig", aldus Sam Verhelst (SGP). "Het Portaal van Vlaanderen en Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen kunnen deze taken prima uitvoeren, dus waar hebben we citymarketing nou echt voor nodig?"
Wethouder Vervaet zal terug naar de tekentafel moeten om de raadsleden te overtuigen van de investering: "We moeten het samen doen, we zijn allemaal ambassadeur van Terneuzen."

Aanleiding

Bij het opmaken van het economische beleidsplan van de gemeente Terneuzen zijn een aantal ambities uitgesproken. Zo staat er onder andere in dit plan dat Terneuzen een regionaal economisch centrum is met een attractief winkelaanbod én een toeristische aantrekkingskracht door de ligging aan het water. Bovendien zijn er innovatieve zorg- en recreatievoorzieningen aanwezig.
Op papier klinkt dit als een walhalla, maar mensen buiten Terneuzen overtuigen van al die pracht en praal blijkt lastig. Daar is in 2014 het citymarketingplan voor opgesteld. Na een evaluatie van de uitwerking van dit plan blijkt er volgens de gemeente werk aan de winkel te zijn: "Deze beoordeling is reden geweest om de strategie te herijken. Hier is duidelijk behoefte aan."
Dit is een bericht van GO-RTV.