Burgh-Haamstede test nieuwe busplan: 'Twintig minuten lopen naar de hub', maar ieder nadeel heeft z'n voordeel

De bus die niet meer door de dorpen rijdt maar eromheen en bushaltes die uit je dorp of wijk gaan verdwijnen. Over twee jaar is dit in heel Zeeland realiteit want dan treedt er een nieuw OV-plan in werking. In Burgh-Haamstede kun je vanaf nu al ervaren hoe dat in de praktijk werkt. En daarbij is het adagium van Johan Cruijff van toepassing: 'Elk nadeel heb z'n voordeel.'
Proef hub OV-plan 2025 Provincie Zeeland Schouwen-Duiveland Burgh-Haamstede
De hub van Burgh-Haamstede © Omroep Zeeland
De nieuwe opzet van het openbaar vervoer in Zeeland werkt als volgt. In je dorp of wijk verdwijnen de bushaltes maar daar krijg je opstappunten voor terug. Daar komt bijvoorbeeld de haltetaxi, als je minder mobiel bent, om je naar de hub te brengen. "Die moet je wel ruim van tevoren bellen," zegt wethouder Ankie Smit van de gemeente Schouwen-Duiveland.

Haltetaxi en hubs

De wethouder staat positief tegenover de nieuwe manier van openbaar vervoer met dit soort hubs. "Heel veel mensen kunnen fietsen of lopen en kun je dat niet, dan heb je nog die haltetaxi. Die bedient naast de hub nog enkele haltes (opstappunten red.) die wel nog in het dorp zijn."
Proef hub OV-plan 2025 Provincie Zeeland Schouwen-Duiveland Burgh-Haamstede
Vanaf 2025 rijden bussen niet meer door dorpen en wijken maar eromheen © Omroep Zeeland
Bij de hub in Burgh-Haamstede zit Nienke te wachten op de bus. Ze is komen lopen en dat was wel wat verder dan gedacht. "Hiervoor stapte ik bij een bushalte vlakbij op maar nu moet ik twintig minuten lopen naar de hub. Dat is gezond, de beweging kan ik wel gebruiken en ik vind het ook niet erg."

Officiële opening

Vandaag wordt de hub officieel geopend onder toeziend oog van verantwoordelijk gedeputeerde Harry van der Maas. Hij is blij dat de eerste echte grote proef met het OV-plan van start gaat. Hij geeft toe dat sommige mensen naar de hub wat verder moeten lopen dan ze gewend waren maar dat is volgens hem niet het hele verhaal. "Iedereen die ergens woont waar nu geen vaste bus meer rijdt, krijgt de kans om in alle hoeken en gaten te komen, waar je ook woont."
Wij willen inzicht krijgen in wat het gebruik is, hoe mensen naar de hub toe gaan en wat de knelpunten zijn.
Wethouder Ankie Smit over de proef
Dat voordeel ziet Nienke ook, die overigens nog steeds op de bus zit te wachten. Maar voor ouderen en mensen die minder mobiel zijn, kan het volgens haar nadelig zijn. "Ik denk dat het voor oude mensen niet praktisch is. Ik sprak eerder een ouder iemand en die zei: ik weet nog niet hoe ik dit moet gaan doen als ik helemaal naar die hub moet gaan lopen."

Meer inzicht krijgen in gebruik

De proef moet gaan uitwijzen of dat voor meer ouderen en andere gebruikers geldt. Wethouder Ankie Smit wil daar nog niet op vooruitlopen. "Wij verwachten dat we door deze proef inzicht krijgen in wat het gebruik is, hoe mensen naar de hub toe gaan en wat de knelpunten zijn. En wellicht komen mensen nog met andere oplossingen zodat we die informatie kunnen gebruiken om dit optimaal in te kunnen regelen."

Meer proeven

Om een nog beter beeld te krijgen wil provinciebestuurder Harry van der Maas op meer plekken in Zeeland een proef houden. "Dit is de eerste van deze grootte. Ja, er gaan meer pilots op andere plekken plaatsvinden maar we zijn nog aan het kijken waar dat zou kunnen."
Ondertussen stapt Nienke de bus in die haar richting Middelburg brengt. De rit is nu nog net zo lang als anders omdat de bus de rest van de route nog gewoon door de verschillende dorpen heen rijdt. Maar vanaf 2025 gaat dat een stuk sneller want dan rijdt de bus er enkel nog langs en stopt alleen maar bij de hubs. Zo heeft elk nadeel toch ook z'n voordeel.