OV-proef gestart in Burgh-Haamstede: bus stopt niet meer in dorpskern

In Burgh-Haamstede is een proef gestart waarbij de bus niet meer door het dorp rijdt, maar alleen stopt bij een halte aan de rand van het dorp. Vanaf die ene bushalte kun je gebruik maken van andere vervoersmiddelen zoals een leenfiets of een haltetaxi. De proef in Burgh-Haamstede loopt tot oktober. In het radioprogramma De Zeeuwse Kamer vertellen politiek verslaggever Heiko Strietman en voorzitter van de dorpsraad Jan Edu Kelder over de proef.
Proef hub OV-plan 2025 Provincie Zeeland Schouwen-Duiveland Burgh-Haamstede
Vanaf 2025 rijden bussen niet meer door dorpen en wijken maar eromheen © Omroep Zeeland
"Als je heel goed kijkt, moet het OV-plan noodgedwongen veranderen", vertelt Strietman. "Het reizigersaantal is flink afgenomen de laatste jaren." Vooral buiten de spits rijden er vooral lege bussen door Zeeland. "Er zijn minder mensen die gebruik maken van de bus. Ouderen, jongeren, scholieren maken nog wel veel gebruik van het OV, maar dat richt zich vooral op de spits en dat is te weinig om het rendabel te houden."

Bereikbaarheid van de hubs

Maar volgens Strietman zijn er wel nadelen aan het nieuwe plan om minder bussen in de dorpskernen te laten rijden. "Het betekent nogal wat voor mensen. Je moet een stuk langer lopen om bij zo'n hub te komen. Voor mensen die minder mobiel zijn, of kleine kinderen hebben, wordt het moeilijker."
Kelder ziet vooral veel potentie in de haltetaxi in het dorp. "De taxi stopt bij vier haltes. Dat is een goed middel voor oudere mensen om naar de hub te gaan." Maar gezien de opbouw van het dorp kan het volgens Kelder nog wel zo zijn dat mensen lang moeten lopen. "We gaan onderzoeken of dat echt een punt is. Ik hoop dat de haltetaxi een oplossing is."
Jan Edu Kelder, voorzitter van de dorpsraad in Burgh-Haamstede
Jan Edu Kelder, voorzitter van de dorpsraad in Burgh-Haamstede © Omroep Zeeland
Toch zijn er ook positieve kanten aan het nieuwe OV-plan. "Normaal stopt de bus op acht punten in het dorp", zegt Kelder. "Dat levert gevaarlijke situaties op in de zomer. Die bus hoort gewoon niet thuis in de dorpsas." En die positieve effecten ziet Strietman ook. "In veel dorpen zal het veiliger worden", vertelt Strietman.

Reacties op het beleid

Kelder heeft intussen al wat reacties ontvangen op de proef in het dorp. "Mensen zeggen dat de hubs naar elkaar geschoven moeten worden om het bereikbaarder te maken. De inwoners zijn wel kritisch over het nieuwe plan. Maar we zien niet elke verandering als een verslechtering."
Luister hier de Zeeuwse Kamer over het OV-plan in Burgh-Haamstede terug:
Zeeuwse Kamer over de OV-proef in Burgh-Haamstede