Sluisdeur Nieuwe Sluis dan eindelijk gekanteld: 'Een sluis zonder deuren is een rare betonnen bak'

Na een paar dagen uitstel en ook vandaag urenlang wachten was het aan het begin van de avond eindelijk zover: de sluisdeur van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is gekanteld. Het is de eerste sluisdeur van de in totaal vier die geplaatst zullen worden.
Sluisdeur Nieuwe Sluis dan eindelijk gekanteld: 'Een sluis zonder deuren is een rare betonnen bak'
De deur werd het Kanaal van Gent naar Terneuzen opgevaren, waar het ter hoogte van een landtong gekanteld werd. Dat gebeurde rond 19.00 uur. Het kantelen van de deur is een bijzondere operatie, want de deur is 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en weegt 2.000 ton.

Meerdere vertragingen

Hiervoor gooide de wind twee keer roet in het eten. Door de harde windvlagen kon de deur niet worden gekanteld. Dat zou volgens de aannemers onnodig veel risico met zich meebrengen.
Ook vandaag liep het programma anders dan gepland. Er was een mankement aan de deur. De afsluiter bleek vast te zitten. Dat is een grote kraan om water in en uit de sluis te laten. Duikers moesten eraan te pas komen om te kijken hoe ze het weer los kregen.

Publiek voorbereid

De mensen die naar het kantelmoment kwamen kijken, waren in ieder geval voorbereid op een lange dag. "Ik heb allemaal eten mee", zegt een toeschouwer, die zijn fietstas laat zien. "Ik heb boterhammetjes mee, een appeltje en mandarijntjes", zegt hij. Drinken had hij echter niet mee. "Er is water genoeg, dan drinken we wel uit het kanaal", grapt een andere Zeeuws-Vlaming.
Ondanks de vertragingen, genoten de Zeeuwen van het kantelmoment. Een kijker in een scootmobiel stond al vanaf 09.00 uur aan de kade . "Ik zit lekker in het zonnetje. Ik vind het echt geweldig. Als je een beetje geduld hebt, kun je veel zien." Een andere toeschouwer vertelt dat hij heeft meegeholpen met de vorige sluis. "Het gaat nu allemaal een stuk moderner met veel beter materiaal dan we toen hadden."
Harm Verbeek van de Nieuwe Sluis vond het een spectaculaire dag. "Het is een deur van zo'n 2.000 ton en dat kantelen duurt ook een paar uur. Maar het is een heel mooi zicht." Het is ook de eerste keer dat de deur verticaal staat. "Hij is horizontaal gemaakt, horizontaal naar hier vervoerd en vandaag bereikte hij zijn definitieve stand: de verticale." Het was voor de werknemers bij de sluis dan ook een bijzondere dag. "Het is wel een momentje. Een sluis zonder deuren is eigenlijk gewoon een rare betonnen bak."

Belangrijk voor scheepvaart

Met de bouw van de Nieuwe Sluis wordt een aantal problemen verholpen, vertelt Verbeek. Zo kunnen grote schepen met de Nieuwe Sluis ook met laag water passeren. En daardoor is er ook minder sprake van filevorming. "Je ziet de binnenvaartschepen nog wel eens liggen, maar de grote zeeschepen liggen op zee te wachten." Die wachttijden liepen op tot enkele uren.
De planning is dat dit jaar de eerste schepen door de Nieuwe Sluis zullen varen. Voordat dat moment aangebroken is, moet er nog veel werk verzet worden. Zo moeten de drie volgende deuren en de brug nog geplaatst worden. Wanneer dit precies zal gebeuren, is nog niet bekend.